13 نکته درباره واکسن کرونا، واکسن کرونا را چه کسانی بزنند

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران: یک تارنمای آمریکایی 13 نکته درباره واکسن کرونا را فهرست نموده از میزان اثر گذاری تا میزان خطر. کسانی که نباید واکسن بزنند تا مبتلایانی که نیازمند واکسن هستند.

13 نکته درباره واکسن کرونا، واکسن کرونا را چه کسانی بزنند

به گزارش خبرنگاران،تارنمای یو سی هلث نوشت: همه گیری کرونا به کوشش های بین المللی برای فراوری واکسن در کمترین زمان برای ایمن سازی مردم دنیا منجر شد. بیش از 50 واکسن در کمتر از یک سال به مرحله تست بالینی رسیده اند.

مراحل بالینی با مشارکت ده ها هزار داوطلب برای اطمینان از موثر بودن و بی خطر بودن این واکسن اجرا شده است.

واکسن های فراوریی در آمریکا

دو واکسن ساخت شرکت آمریکایی فایزر و مدرنا اکنون اولین واکسن های در دسترس هستند، انتظار می رود در اوایل سال 2021میلادی واکسن فراوریی شرکت آسترا زنکا در دسترس قرار بگیرد. بعد از این واکسن، واکسن شرکت داروسازی نوواکس در مریلند آمریکا که مرحله آزمایشات بالینی را طی می نماید، در دسترس قرار خواهد گرفت.

اولین واکسن های کرونا تا آخر سال 2020 تاییدیه های محدودی را دریافت خواهند کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا با همکاری شرکت های سازنده واکسن در حال پیشبرد آزمایشات بالینی هستند. واکسن های شرکت های مدرنا، فایزر، آسترازنکا و جانسن اند جانسن در فاز سوم آزمایشات بالینی واقع شده است.

میزان اثرگذاری واکسن های کووید-19

واکسن های هر دو شرکت مدرنا و فایزر که دو واکسن نخستین هستند که اطلاعات اولیه درباره آنها در آمریکا موجود است نشان داده که 94 تا 95 درصد موثر بوده اند. به مرور زمان و انجام تحقیقات بیشتر اطلاعات جدیدیتری در اختیار قرار خواهد گرفت.

دو مدل واکسن برای کرونا

همه واکسن ها به یک شیوه فراوری نمی شوند. واکسن های فایزر و مدرنا، ام ار ان ای هستند و واکسن های جانسن و استرازنکا وکتور هستند.

واکسن های ام ار ان ای محتوی موادی از ویروس هستند که باعث بیماری کووید می گردد. تزریق این ماده باعث می گردد که سلول های بدن ما یک پروتئین بی ضرر فراوری نمایند که برای ویروس خاص است. بعد از این که سلول های ما نسخه هایی از این پروتئین را می سازند ماده تزریقی واکسن را نابود می نمایند.

بدن ما تشخیص می دهد که چنین پروتئینی نباید وجود داشته باشد و ازین رو گلبول های سفید ویژه ای را فراوری می نماید و آنها می دانند اگر در آینده به ویروس مبتلا شدیم چگونه با آن مبارزه نمایند.

واکسن های وکتور محتوی نسخه ضعیف شده ویروس زنده است که با ویروسی که فراوری بیماری می نماید متفاوت است اما همان مواد ژنتیکی ویروس را دارد. وقتی این ماده ژنتیکی در درون سلول های ما قرار می گیرد موجب واکنش بدن می گردد و پروتئینی خاص ویروس عامل ابتلا به کووید در بدن ساخته گردد و سلول های ما نسخه هایی از آن را می سازند و از این رو بدن آماده می گردد سلول های ویژه ای را بسازد که در آینده می توانند با ویروس های واقعی مقابله نمایند.

آیا ساخت واکسن کرونا با سرعت اجرا شده است؟

دانشمندان در ساخت واکسن کرونا از تحقیقات چند ساله درباره ویروس های دیگر از جمله ویروس سارس و مرس استفاده نموده اند. اینها دیگر ویروس های خانواده کرونا هستند.

همچنین همکاری هایی برای تضمین دسترسی به منابع اقتصادی فوری برای محققان وجود داشته است. محققان اغلب باید منتظر باشند تا تعدادی از افراد را در گزینه های مطالعاتی خود انتخاب نمایند. با توجه به شیوع گسترده کووید-19 در جوامع و سرعت گسترش آن ازمایشات در مراحل زودتر از چارچوب زمانی معمول انجام شد. هیچ یک از مراحل عادی فراوری واکسن در فراوری واکسن کرونا حذف نشده است. ایمنی و موثر بودن آن به همان روش هر واکسن دیگری آزمایش شده است.

چند دوز واکسن برای کرونا ضروری است؟

واکسن های شرکت های مدرنا و فایزر به 2 دوز احتیاج دارد. در واکسن فایزر این دو دوره با 21 روز اختلاف و واکسن مدرنا با 28 روز اختلاف تزریق می گردد.

همچنین برای نگهداری واکسن های کووید به دستگاه های فریز با دمای بسیار پایین احتیاج هست. فرایند حمل و نقل واکسن ها باید تضمین نمایند که دمای مناسب رعایت می گردد.

سازمان محیط زیست و سلامت عمومی کلورادو انتظار دارد دستکم یک سال طول بکشد که واکسن بین همه افراد در آمریکا توزیع گردد.

واکسن برای بچه ها و زنان باردار خوب است؟

در حال حاضر بچه ها و زنان باردار بخشی از هیچ یک از مراحل توزیع واکسن نیستند زیرا هیچ واکسن کوویدی روی زنان باردار ازمایش نشده و و آزمایشات روی بچه ها 12 سال و بالاتر است.

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟

نظام سلامت واکسن ها در آمریکا تضمین می نماید که تا حد ممکن واکسن های فراوریی بی خطر باشند. بی خطر بودن و موثر بودن واکسن ها اهداف اصلی آن را تشکیل می دهند.

اطلاعات درباره آزمایشات واکسن به اداره غذا و داروی آمریکا اجازه می دهد درباره بی خطر بودن واکسن تصمیم گیری کند.

وقتی که این سازمان به این نتیجه می رسد که واکسن کووید-19 با استانداردهای بی خطر بودن و موثر بودن مطابقت دارد می تواند این واکسن ها را با تایید مجوز استفاده اضطراری در دسترس عموم قرار دهد.

کارشناسان مرکز یو سی هلث آمریکا توصیه می نمایند که هر فردی در صورتی که واکسن در اختیارش قرای می گیرد از آن استفاده کند. واکسن ها با تحقیقات محتاطانه بر روی گروه های زیادی آزمایش می شوند تا درباره میزان موثر بودن و بی خطر بودن آنها اطمینان حاصل گردد.

عوارض جانبی ترزیق واکسن کرونا چیست؟

با وجود پاره ای اختلافات اما عوارض جانبی واکسن ها مشابه تزریق واکسن سالانه آنفولانزا یا دیگر واکسن ها است. کسانی که به واکسن آنفولانزا الرژی دارند باید قبل از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت نمایند.

میزان اثرگذاری واکسن کرونا چقدر است

درباره این که واکسن تا کی در بدن ایمنی ایجاد می نماید هنوز اطلاعاتی وجود ندارد اما ممکن است این واکسن نیز مانند آنفولانزا به واکسن فصلی تبدیل گردد.

کسانی که کرونا گرفته اند ضروری است واکسن کرونا بزنند؟

اطلاعات زیادی درباره این که ابتلا به کووید تا چه زمانی در بدن ایمنی ایجاد می نماید وجود ندارد به این روش ایمنی طبیعی می گویند. داده های اولیه نشان می داد که ایمنی طبیعی کووید زیاد طول نمی کشد و به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج هست. کارشناسان مرکز یو سی هلث توصیه می نمایند که وقتی واکسن موجود است همه افراد آن را تزریق نمایند.

اگر واکسن بزنم آیا باز هم کرونا می گیریم؟

بسیاری از واکسن های کووید دو مرحله ای هستند و بعد از دریافت واکسن به طور معمول چند هفته برای ایجاد ایمنی در بدن زمان احتیاج هست. این بدان معناست که فرد می تواند قبل یا حتی بعد از دریافت واکسن به ویروس مبتلا گردد و بیمار گردد. این امر به خاطر آن است که واکسن زمان کافی برای حفاظت از بدن نداشته است.

آیا بعد از تزریق واکسن، ماسک استفاده کنم؟

استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی همچنان بهترین ابزار برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس یا انتقال آن است.

آیا در دوران همه گیری بچه ها واکسن های عادی خود را دریافت نمایند؟

بله. واکسیناسیون بچه ها حتی در دوران همه گیری نیز نباید متوقف گردد

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6096

به "13 نکته درباره واکسن کرونا، واکسن کرونا را چه کسانی بزنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 نکته درباره واکسن کرونا، واکسن کرونا را چه کسانی بزنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید