کمیسیونر سازمان ملل: اگر مذاکرات افغانستان شکست بخورد، بحران بشری رخ می دهد

به گزارش پرسینا بلاگ، یکی از مقام های ارشد سازمان ملل در امور پناهجویان گفت، اگر فرایند مذاکرات صلح افغانستان شکست بخورد و خشونت ها ادامه یابد، در حالی که هزاران بی خانمان برای زنده ماندن با بحران کرونا و زمستان سخت دست و پنجه نرم می کنند، این کشور با بحران بشری روبرو می شود.

کمیسیونر سازمان ملل: اگر مذاکرات افغانستان شکست بخورد، بحران بشری رخ می دهد

فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان در خاتمه سفر چهار روزه خود به افغانستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، اگر درگیری ها در افغانستان ادامه یابد، بی خانمانی و آوارگی بیشتر در داخل این کشور را شاهد خواهیم بود. اگر تلاش ها برای صلح نیز فروپاشد، به طور حتم شاهد بحران بزرگ بشری در این کشور خواهیم بود که البته امیدوارم اینطور نشود.

خشونت و ناآرامی در افغانستان در ماه های اخیر و همزمان با نشست های مذاکره کنندگان دولت و طالبان در قطر به منظور یافتن راهی برای خاتمه چندین دهه درگیری در افغانستان، افزایش یافته است و دو طرف پیشرفت کمی در این مورد حاصل کرده اند.

گراندی ادامه داد: فکر می کنم باید خود را برای هر چیزی در افغانستان آماده کنیم. ما باید برای مسائل بشری آماده باشیم.

کمیته نجات بین المللی نیز اوایل سال جاری میلادی هشدار داده بود که افغانستان در آستانه یک بحران است چون دولت این کشور نمی تواند 80 درصد موارد احتمالی کروناویروس را مورد آزمایش قرار دهد.

موارد ابتلا به کرونا که به صورت رسمی در افغانستان ثبت شده بیش از 43 هزار مورد است که شامل 1600 مورد مرگ می شود.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین به جامعه بین المللی تاکید کرد تا به تعهداتش در قبال افغانستان پایبند بماند و خواستار حمایت بیشتر برای افغان های بی خانمان و بازگشت آنها پیش از نشست اهدا کنندگان در ژنو در روزهای آینده شد.

وی ادامه داد: پیام من در ژنو این خواهد بود که کشورها باید خود را برای دو سناریو آماده کنند؛ یکی سناریوی خوبی است که در آن ضرورت سرمایه گذاری در توسعه است و دیگری در یکفرایند کوتاه مدت شامل غذا، آب و کمک های بیشتر برای سرپناه که مردم بی خانمان از این درگیری ها به آن نیاز دارند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی برای مهاجرت، علاوه بر افغان های بی خانمان و آواره در داخل کشور، بیش از 742 هزار افغان دیگر هم از ایران و پاکستان از آغاز سال جاری میلادی به موطن خود برگشته اند. اکثریت آنها برای خانواده های بزرگ خود کار می کردند. اما فقدان فرصت های شغلی و ناامنی معضلی است که بسکمک از آنها با آن روبرو هستند.

کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان همچنین از تمامی طرف های درگیر در افغانستان خواست تا خشونت در این کشور را کاهش دهند و گفت: خشونت در فرایند صلحی که به آن هم برای آوارگان و بی خانمان ها و هم برای تمامی مردم افغانستان نیاز داریم، کارساز نیست. من به مردم افغانستان می گویم که صبور باشند اما به دیگران می گویم که سرعت عمل به خرج دهند و خیلی زود راه حل بیابند چون بسیار به آن نیاز داریم. 40 سال مدت زمان زیادی است که دارند رنج می برند. ، ایسنا

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5883

به "کمیسیونر سازمان ملل: اگر مذاکرات افغانستان شکست بخورد، بحران بشری رخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیونر سازمان ملل: اگر مذاکرات افغانستان شکست بخورد، بحران بشری رخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید