پیشی دریافت قیمت علوفه از گندم در خراسان رضوی

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون در استان حدود 14میلیون واحد دامی گرسنه وجود دارد. علوفه مراتع در استان تقریبا از دست رفته و به دلیل سرمای هوا، گندم رویش شده کوتاه قامت است و کاه ندارد. برای اولین بار در خراسان رضوی قیمت علوفه از گندم بیشتر شده است.

پیشی دریافت قیمت علوفه از گندم در خراسان رضوی

غلامحسین ساربان در گفت وگو با خبرنگاران درخصوص میزان بارش ها و تاثیر آن بر کشاورزی در استان اظهار کرد: سال های 98 و 99 از سال های پرباران در خراسان رضوی بوده و کشاورزان استقبال بسیار خوبی از کشت غلات در سطح استان داشتند. در خراسان رضوی 448 هزار هکتار کشت گندم و جو آبی و دیم و همچنین کشت کلزا اجرا شده است.

وی افزود: در سال گذشته پیش بینی های هواشناسی از پاییز گرم و پربارشی خبر می داد، اما متاسفانه علی رغم پیش بینی ها پاییز بسیار سرد و کم بارشی را پشت سر گذاشتیم. بارندگی های رخ داده در مهر ماه سال گذشته، 0.4 میلی متر، در آبان 8.8 و در آذر 21.8 بوده است. دمای هوا در مهر3.1 درجه سانتی گراد نسبت به دوره آماری خنک تر بوده است. در آبان ماه سال گذشته نیز دمای هوا تقریبا معادل دوره آماری بوده و در آذر 1.7 درجه سانتی گراد خنک تر بوده است.

بارش 6.5 میلی متری نزولات جوی در فروردین ماه سال جاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین افزود: در دی ماه سال گذشته نیز میزان بارندگی ها 8.6 میلی متر و دمای هوا 1.4 درجه سانتی گراد نسبت به دوره آماری سردتر بوده است. بهمن ماه میزان بارندگی 4میلی متر بوده و هوای گرمی را در این ماه پشت سر گذاشته ایم. در اسفند ماه سال گذشته نیز 28.9 میلی متر بارندگی داشتیم و در فروردین سال جاری 6.5 میلی متر بارندگی رخ داده است.

ساربان با بیان اینکه رویش گیاه در فروردین صورت می گیرد و گیاه وارد فاز زایشی می شود، افزود : با توجه به این که در سال های گذشته در فروردین بارش های زیادی را شاهد بوده ایم، سال جاری طی 50 سال گذشته، کم بارش ترین فروردین را تنها با6.5 میلی متر بارندگی پشت سر گذاشته ایم.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر در سطح استان گفت: عمده بارندگی های اخیر کشور در سمت جنوب استان از جمله کاخک گناباد، بجستان و همچنین وقوع سیل در تربت اجرا شده است.

پیش بینی تولید 311هزار تن و خرید 220هزار تن گندم در سال جاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: سرما زدگی و کمبود بارش در استان موجب شده که از 142هزار هکتار سطح گندم دیم در استان تنها 20 هزار هکتار قابل برداشت و از 45هزارهکتار جو دیم فقط 8500 هکتار قابل برداشت باشد و متاسفانه از سطح زیر کشت گندم و جو آبی 58 هزار هکتار حذف شده است. پیش بینی ما در سال جاری تولید 311هزار تن و خرید 220هزار تن گندم است.

ساربان همچنین گفت: برای اولین بار در خراسان رضوی قیمت علوفه از گندم بیشتر شده است. هم اکنون در استان حدود 14میلیون واحد دامی گرسنه وجود دارد. سال گذشته قیمت جو در زمان برداشت 1700 تومان بوده ولی اکنون 2200 تومان، کاه در زمان برداشت 1000 تومان است، اما قیمت کنونی اش 4200 تومان، یونجه در زمان برداشت 2450 تومان اما اکنون به 6000 تومان صعود کرده و ذرت نیز در زمان برداشت کیلویی 250 تا 400 تومان بوده، اما هم اکنون 1800 تومان است. علوفه مراتع در استان تقریبا از دست رفته و بدلیل سرمای هوا، گندم رویش شده کوتاه قامت است و کاه ندارد، ازاین رو تولید کاه نیز دچار مشکل شده است.

کاهش 20 الی 100 درصدی تولید باغات هسته دار در خراسان رضوی

وی در ادامه به آسیب باغات هسته دار در اثر سرمازدگی اشاره و گفت: سرمای هوا باعث شده است که حدود 46هزار هکتار از باغات استان که عمدتا باغات هسته دار از جمله بادام، زردآلو، شلیل،گیلاس و... هستند، آسیب ببیند. تولید موارد ذکر شده به دلیل سردی دمای هوا از 20 تا 100 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین ممکن است در استان دیگر زردآلو تولید نشود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان نمود: درحال پیگیری حل مسائل مربوط به دام ها مخصوصا دام سبک در استان هستیم، اگر دام سبک حذف شود خسارت این مساله تا 5 سال آینده جبران نخواهد شد. توسعه و مدیریت کشت علوفه از مهم ترین برنامه های در دست اقدام است. همچنین باید توجه ویژه ای به بخش دام داشته باشیم و همینطور باید کشت های مناسب با میزان آب را در نظر بگیریم.

280 گونه آفت و 110 گونه علف هرز در خراسان رضوی مهمان زمین های زراعی کشاورزان هستند

ساربان در ادامه درباره خشکسالی و حمله آفت ها و بیماری های گیاهی بیان نمود: حدود 280 گونه آفت و 110گونه علف هرز در خراسان رضوی مهمان زمین های زراعی کشاورزان هستند. با توجه به خشکسالی و درپی آن افزایش هجوم آفات گیاهی، ریزش سن گندم هشت روز زودتر، یعنی در تاریخ 28بهمن سال 99 رخ داده است و اوج ریزش ها در فروردین صورت گرفت. تا کنون 86 هزار هکتار مبارزه با سن اجرا شده که از این آمار حدودا 80 هزار هکتار مربوط به سن مادری بوده و 6000 هکتار دیگر مربوط به پوره سن است.

وی افزود : همچنین با توجه به شرایط سخت اقلیمی و کمبود بارش ها، ملخ در سطح استان کاهش پیدا کرده و بدلیل کمبود بارش ها از تخم خارج نشده اند. خوشبختانه ما سال جاری مثل سال های گذشته درگیری آنچنانی در حوزه ملخ ها نداشته ایم.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7193

به "پیشی دریافت قیمت علوفه از گندم در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشی دریافت قیمت علوفه از گندم در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید