پارک ملی گلستان؛قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران، تصاویر

به گزارش پرسینا بلاگ، پارک گلستان، قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونهٔ گیاهی و 302 گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع مساحت خود جای داده است.

پارک ملی گلستان؛قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران، تصاویر

تاریخچه پارک ملی گلستان

این جنگل در 19 مرداد 1336 به نام منطقه حفاظت شده آلمه وایشکی تحت حفاظت کانون شکار نهاده شد، در شهریور 1342 به پارک محمدرضا شاه تغییر نام داد، در 22 فروردین 1343 پارک وحش نامیده شد. در شهریور 1350 محدوده ای در شرق پارک به نام قرخود با وسعت 34 هزار هکتار به آن الحاق شد و در 1353 عنوان پارک وحش به پارک ملی تغییر داده شد. در سال 1354 اولین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است. بعد از پیروزی انقلاب در بهمن 1357 دو منطقه قرخود و آلمه مجدداً از یکدیگر جدا شدند و پارک فعلی به پارک ملی گلستان تغییر نام داد.

جغرافیای جنگل گلستان

گلستان، عظیمترین پارک طبیعی ایران است. مساحت آن در بعضی منابع بیش از 91 هزار هکتار و در بعضی منابع 87402 هکتار ذکر شده است. محیط پارک حدود 198 کیلومتر است. حد غربی پارک ملی گلستان از روستای تنگراه در استان گلستان آغاز می گردد و حد شرقی آن در روستای رباط قره بیل واقع در استان خراسان شمالی خاتمه می یابد. بیشتر پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان واقع شده است.

اختلاف ارتفاع در پارک حدود 2000 متر است (از 2411 متر تا 400 متر از سطح دریا) که همین طیف ارتفاعی تنوع زیستگاه ها و ریزبوم های متعددی را ایجاد نموده است. میانگین بارندگی در مناطق مختلف این جنگل هم از حدود 700 میلیمتر تا 150 میلیمتر در سال متغیر است.

آبشار آق سو و آبشار جنگل گلستان با ارتفاع 70 متر و آب دهی 30 لیتر بر ثانیه از آبشارهای معروف این پارک اند.

همچنین در این پارک رودخانه های متعددی جریان دارد و بیش از 21 دهنه چشمه در آن شناسایی شده است که مهمترین آنان را می توان رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی نام برد.

از مهمترین کوه ها و دره های این بوستان می توان به ارتفاعات قره قون، تنگه گل، شاخا، یکه قدم، المه، قره قاشلی، قوفی قورچی و دره های آلمه، آنسر، قرغون، آق سو، آلی دالی، آدنس، جمشیدآباد، قزقلعه، آلوباغ و خشک اشاره نمود.

حیات وحش

یک هشتم گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پرندگان و بیش از 50 درصد از گونه های پستانداران کشور در این پارک زندگی می نمایند.

69 گونه پستاندار وابسته به 6 راسته، 21 خانواده و 50 سرده در پارک ملی گلستان شناسایی شده است. پلنگ و خرس قهوه ای از گوشت خواران عظیم پارک ملی هستند. سمور جنگلی از گوشتخوارانی است که احتمالاً فقط در پارک ملی گلستان زندگی می نماید و بر ارزش ژنتیکی پارک افزوده است. دیگر پستانداران مهم ساکن این جنگل شامل مرال، شوکا، گراز، گربه جنگلی، تشی، آهوی ایرانی، گوسفند وحشی (قوچ و میش)، گرگ، روباه، روباه ترکمنی و بز کوهی (کل و بز) می گردد. از راسته خفاش ها تا به امروز 18 گونه در این پارک شناسایی شده است.

این منطقه از بهترین زیست گاه های گوسفند وحشی اوریال عظیم ترین و قدیمی ترین زیرگونهٔ گوسفند وحشی ایران است و یکی از خالص ترین جمعیت های قوچ و میش اوریال را در خود جای داده است. جمعیت این حیوان در جنگل گلستان در دهه 1350 حدود 150 هزار رأس برآورد شده بود که معادل نزدیک به سه چهارم کل جمعیت گوسفندان وحشی اوریال جهان می شد.

149 گونه پرنده متعلق به 15 راسته، 42 تیره و 89 سرده در پارک ملی گلستان شناسایی شده است که از این تعداد پرنده 48 نوع در فصل بهار و تابستان در منطقه مشاهده می گردد و 62 گونه بومی پارک ملی هستند. مهمترین این پرندگان شامل قرقاول، کبک، تیهو، جغد خال دار، زنگوله بال، کوکر سینه سیاه، ابیا، بلدرچین، قرقی، دلیجه، سارگپه پابلند، سارگپه، عقاب دوبرار، دال سیاه، دال، عقاب دریایی دم سفید، بالابان، هما، دارکوب سیاه، بلبل، توکای باغی، سهره ها، زردپره ها، مگس گیرها، زنبورک ها و دم سرخ ها می شوند.

گیاهان اصلی پارک بدلیل وجود اقلیم های مختلف متنوع است. مهمترین گونه های گیاهی شامل بلوط، بلند مازو، ممرز، انجیلی، افرا، نمدار، خرمندی (از خانوادهٔ آبنوس)، زبان گنجشک، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، اوری، توسکا، شیردار، بارانک، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیل، ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیر خشت، گردو، تمشک، انار وحشی، گلابی وحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروان کش، کلاه میرحسن، گون، چوبک، درمنه، خار شتر و ارس می گردد.

از مجموع جانوران موجود در این جنگل 19 گونه در خطر انقراض است که هما، بالابان، گیلان شاه خال دار و روباه ترکمنی از جمله آن هاست. مرال، شوکا، کل و بز، و قوچ و میش هم از جمله گونه هایی اند که بیشتر مورد شکار غیرمجاز قرار می گیرند.

تصاویری از پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان, تصاویری از پارک ملی گلستان

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6351

به "پارک ملی گلستان؛قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملی گلستان؛قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید