هواپیما خورشیدی که از طبیعت نیرو می گیرد

به گزارش پرسینا بلاگ، در زمانه ای که منابع و انرژی های فسیلی با حساسیت بالایی مصرف می شوند و برای ذره ذره شان برنامه ریزی می شود و اگر کسی در جایی، آن ها را به هدر بدهد، فورا مورد شماتت قرار می گیرد؛ بسیاری از دانشمندان حوزه انرژی و مدیران کشوری سعی می کنند تا انرژی های تجدید پذیر را به جای انرژی های تجدید ناپذیر را قرار دهند. یکی از دستاوردهای قابل توجه در این حوزه، هواپیما خورشیدی لاغر اندام است که با انرژی خورشیدی به پرواز درمی آید.

هواپیما خورشیدی که از طبیعت نیرو می گیرد

هواپیما خورشیدی تاریخ ساز می شود

همه چیز قبل از طلوع خورشید شروع شد. دو خلبان میانسال و کارکشته با تشویق هواداران محیط زیست و بسیاری از مردم که از این اتفاق شاد بودند، هواپیمای سولار ایمپالس (Solar Impulse) را به پرواز درآوردند. با تکیه به نیروی پایان ناپذیر خورشید، هواپیما در آسمان به پرواز خود ادامه داد و در روز سه شنبه در فرودگاه ابوظبی به زمین نشست. برتراند پیکارد (Bertrand Piccard) و آندره بورشبرگ (Andre Borschberg)، دو خلبان این هواپیما بوده اند. قرار بود این پرواز، یک پرواز تاریخی شود؛ چراکه باله های این هواپیما قرار بود از تمام نقاط دنیا گذرد و دور تاریخی خود را به دور دنیا بزند. دنیا در حرکت است و این پرواز پیام آور کیفیت بهتری از زندگی بشر خواهد بود. ما باید مانند نیاکان مان به استفاده از فناوری انرژی پاک رو بیاوریم. و این پرواز، بیش تر از این که یک اتفاق تاریخی برای صنعت هوایی دنیا باشد، یک رویداد پر شکون برای تاریخ انرژی محسوب می شود! قرار است پرواز سولار ایمپالس در 16 فرودگاه، به صورت نمادین به زمین بنشیند و پیام آور آینده ای بهتر برای بشر باشد. همان طور که این هواپیما به پرواز خود ادامه می دهد، بسیاری به این پدیده جدید فناوری که انرژی پاک را ملاک حرکت خود قرار داده، بیش تر ایمان می آورند. روزی که هواپیما خورشیدی سولار ایمپالس (Solar Impulse) در آسمان به پرواز خود ادامه می داد، مردم روی دیگری از یک پرواز را تجربه می کردند؛ نه خبری از آلودگی ناشی از بنزین هواپیما بود و نه خبری از صداهای مهیبی بود که از هواپیماهای مسافربری و جت های جنگی ساطع می شود. به آرامی و با باله هایی زیبا و ظریف، به سبکی باد، در حال حرکت است و دو خلبان این هواپیما شاد از این که تاریخ ساز این اتفاق می شوند، بدون خستگی در هر فرودگاهی فرود می آیند و با صورتی خندان به استقبال خبرنگاران و مردم مشتاق حاضر در فرودگاه می فرایند و با آن ها صحبت می کنند.

شانس یا واقعیت مسأله این است!

اولین باری که سولار ایمپالس (Solar Impulse) به پرواز درآمد، در عین شگفتی که در آسمان دیده می شد، عده ای از متخصصین این رشته معتقد بودند این پرواز، تنها پروازی نمادین است و در آینده صنعت هوایی دنیا جایی نخواهد داشت! این حرف باعث شد تا برای بار دیگر، برنامه ویژه ای کلید بخورد و دوباره برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ با به پرواز درآوردن سولار ایمپالس 2 (Solar Impulse 2)، به دنیا نشان دهند که پرواز با استفاده از انرژی پاک امکان پذیر است و می تواند همیشگی باشد. قرار شد این بار همان طور که خورشید از مشرق زمین طلوع می کند، هواپیمای سولار ایمپالس 2 هم از سرزمینی شرقی بال های خود را باز کند و با مدد خورشید به پرواز دربیاید، شهر زیبای مسقط در کشور عمان، نقطه شروعین پرواز شد. از آسمان آبی و صحراهای عمان گذر کرد و به اولین فرودگاه خود یعنی احمد آباد هند رسید. بعد از توقف در فرودگاه احمد آباد، گروه های موسیقی هندی از این دو خلبان به خوبی استقبال کردند و به نواختن قطعاتی سنتی از موسیقی هند پرداختند. سولار ایمپالس 2 دوباره اوج گرفت و از زمین های نخل خیز هند و کشمیر که می گویند قطعه ای از بهشت وعده داده شده است گذشت و در فرودگاه بنارس، در کنار رودخانه گنگ برای پر و بال زدن بر آب نشست.

دیدار سولار ایمپالس 2 با تاریخ

تصویر جالب توجه این بود که سولار ایمپالس در کنار اماکنی 3هزار ساله نشسته بود و تصویری از فناوری امروز و بناهایی کهن، به واقع، دیدنی به نظر می آمد! فرودگاه ماندالی در میانمار، مقصد بعدی این هواپیما و دو خلبان خستگی ناپذیر آن بود؛ فرودگاه ماندالی گفت مفتخر به پذیرایی از تاریخی ترین پرواز شدند و از این بابت بسیار شاد اند! دسته گل هایی از گل های سنتی میانمار به دو خلبان داده شد و سولار ایمپالس برای مقصد بعدی اوج گرفت. با گذر باله های هواپیما از دیوار بلند چین، خلبانان متوجه شدند که در حال نزدیک شدن به مقصد بعدی هستند. چونگ کینگ، شهری 31 میلیون نفری در انتظار فرود آمدن هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس بود. پله های معابد کهن این شهر مملو از جمعیتی شده بود که برای استقبال از سولار ایمپالس از کار و زندگی خود زده بودند و نگاه ها را برای دیدن این هواپیمای تاریخ ساز، به آسمان دوخته بودند. پرواز دوباره این هواپیمای آینده دار از شهر چونگ کینگ شروع شد و قرار بر این بود که مقصد بعدی، شهر نانجینگ در استان جیانگسو چین باشد. از بالای این شهر تاریخی که گذر می کنید، اولین چیزی که در ارتفاعات پایین، نظرتان را جلب می کند، مجسمه های بزرگی از اژدها ها و دیگر مجودات افسانه ای است که نگاه شان جلوتر از مردم این شهر، به آسمان است. شاید همان قدر که دیدن سولار ایمپلاس 2 برای مردم این نانجینگ جذاب بوده، به همان میزان دیدن رود یانگ تسه کیانگ نیز برای دو خلبان اروپایی این هواپیما جذاب بوده باشد. پرواز از نانجینگ با نشست و برخاست در فرودگاه های قبلی، کمی متفاوت بود؛ این بار، سولار ایمپالس قرار بود چیزی عظیم تر و تاریخی تر را پشت سر بگذارد؛ اقیانوس قطب جنوب! جایی که اگر یک هواپیما نیاز به فرود اضطراری پیدا کند، هیچ فرودگاهی نخواهد بود. تمام جهت یخ و آب بود و تنها یک سایه بر آن همه یخ و آب و برف می افتاد و آن هم سایه هواپیما سولار ایمپالس بود. دو خلبان مطمئن بودند و پروازشان را با خونسردی کامل ادامه دادند تا بالاخره آب های آزاد و خورشیدی سر و کله شان پیدا شد که بر جزایری خوش آب و هوا به نام جزایر هاوایی حکم رانی می کردند. هاوایی پذیرای هواپیما خورشیدی شد. دیگر باید اعتراف می شد که سولار ایمپالس جواب خود را پس داده است. توسلا، دِیتون و سویل اسپانیا، مقاصد بعدی هواپیمای سولار ایمپالس 2 بودند و سرنهایت، باله های این هواپیما دوبار در مسقط آرام گرفت.

برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما اینجا را کلیک کنید

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: الی گشت
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3294

به "هواپیما خورشیدی که از طبیعت نیرو می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیما خورشیدی که از طبیعت نیرو می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید