موشک سایوز چند ماهواره زیست محیطی را در مدار قرار داد

به گزارش پرسینا بلاگ، نیروی فضایی روسیه ظهر امروز با موشک سایوز سه ماهواره Gonets-M و چند ماهواره دیگر را برای کشورهای مختلف در مدار قرار داد.

موشک سایوز چند ماهواره زیست محیطی را در مدار قرار داد

این پرتاب در ساعت 11:50 منطقه زمانی شرقی (14:50 به وقت تهران) از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk Cosmodrome) روسیه و توسط موشک سایوز 2.1B انجام شد. نیروی فضایی روسیه که شاخه ای از نیروهای هوافضای این کشور است، مسئولیت این پرتاب فضایی را بر عهده داشت. از موشک سایوز همچنین برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضایی استفاده می شود. از جمله در ماه های گذشته فضانوردان مأموریت اعزام 63 (Expedition 63) با این فضاپیما راهی ایستگاه شدند.

ماهواره Gonets-M نسخه به روزشده ماهواره های Gonets است که از سیستم ارتباطی نظامی Strela-3 الهام گرفته است. مجموعه ماهواره های Gonets-M وظیفه نظارت بر اشیاء زیست محیطی و صنعتی را برعهده دارند و خدمات انتقال داده و ارتباطات را فراهم می کنند.

این پرتاب علاوه بر ماهواره های Gonets-M27 و Gonets-M28 و Gonets-M29 روسیه، 22 ماهواره کوچک را به عنوان محموله باری مشترک در مدار قرار داد. این محموله شامل ماهواره هایی برای شرکت های تجاری مانند اسپایر (Spire)، کپلر (Kepler Communications)، ماهواره های کوچکی برای دانشگاه هایی از سراسر جهان و همچنین ماهواره زیست محیطی منزست (MeznSat) برای امارات متحده عربی است که وظیفه بررسی گازهای گلخانه ای مانند کربن دی اکسید و متان را بر فراز این کشور بر عهده دارد.

امارات تلاش می کند برنامه های فضایی خود را با کمک ظرفیت های بین المللی توسعه دهد. از جمله در ماه های گذشته فضاپیمای امید را راهی مریخ کرده بود که اواسط زمستان امسال به این سیاره می رسد.

موشک سایوز-2 روسیه، عنوان کلی نسخه قرن بیست و یکمی موشک سایوز است که در شکل پایه، یک موشک سه مرحله ای را برای قرار دادن محموله ها در مدار پایین زمین (LEO) شامل می شود.

بوسترهای مرحله اول و دو مرحله اصلی در مقایسه با نسخه های قبلی سایوز دارای پیشرانه هایی با سامانه تزریق بهتری هستند. سیستم های کنترل پرواز دیجیتال و تله متری قرار گرفته در این موشک نیز امکان پرتاب موشک از یک سکوی ثابت را فراهم می کند. در حالی که سکوهای پرتاب موشک های قبلی سایوز باید چرخانده می شد، زیرا موشک نمی توانست برای تغییر جهت، در هنگام پرواز چرخش را انجام دهد.

عکس کاور: پرتاب موشک Soyuz 2.1b روسیه

Credit: Roscosmos

منابع: Rocket Launch Schedule, UAE in Space

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5351

به "موشک سایوز چند ماهواره زیست محیطی را در مدار قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک سایوز چند ماهواره زیست محیطی را در مدار قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید