مبادله دارو و غذا ایران با کشورهای آمریکای جنوبی

به گزارش پرسینا بلاگ، رئیس سازمان غذا و داروی کشور از صادرات دارو از ایران به ازای واردات غذا از کشورهای مختلف از جمله آمریکای جنوبی خبر داد و گفت: مبادله دارو و غذا امر جدیدی نیست و مدت هاست انجام می شود.

مبادله دارو و غذا ایران با کشورهای آمریکای جنوبی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، محمدرضا شانه ساز امروز در نشستی خبری گفت: این اقدام (مبادله دارو و غذا) موجب ورود داروهای ایرانی به کشورهای مختلف و توسعه صادرات می شود و به این ترتیب کشورهای دیگر با کیفیت خریداری داروهای ایرانی و قیمت مناسب این اقلام آشنا می شوند.

وی اضافه نمود: یکی از موانع این نوع صادرات این است که کشورهای بزرگ می دانند ورود ایران به بازار دارویی کشورها، بازار آنها را تحت شعاع قرار می دهد. البته اختصاص ارز 4200 تومانی هم مانعی در برابر این صادرات است.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران درباره واردات موازی دارو به کشور اضافه نمود: طبق تبصره 17 قانون بودجه سال 98 و دستورالعمل واردات دارو، اقلام دارویی که وارد می شوند، علاوه بر کننده شرکت اصلی می تواند واردکننده دیگری هم داشته باشد. برای اینکه امکان کنترل قیمت و تامین دارو در شرایط مختلف فراهم باشد و به این ترتیب توانسته ایم به بسیاری از داروها با 20 درصد کاهش قیمت اجازه واردات بدهیم و بیماران در تامین این داروها با چالش های کمتری روبرو شده اند.

وی گفت: سازمان غذا و دارو و وزارت اقتصاد نیز پیش نویس این مصوبه قانونی را تهیه می کنند تا با ایجاد رقابت داروهای با کیفیت و مورد نیاز بیماران با قیمت مناسب تامین شود.

اما با آنکه رئیس سازمان دارو و غذا می گوید مبادله دارو و غذا مدت هاست انجام می شود و چیز جدیدی نیست، اما واقعیت این است که تحریم های آمریکا نیز در این فرایند تاثیرگذار بوده است. از زمانی که آمریکا خواستار دریافت جزئیات مبادلات تجاری کشورها با ایران شده، صادرات محصولات غذایی و دارویی از کشورها به ایران متوقف یا بسیار کمرنگ شده است.

ماه سال گذشته میلادی بود که دولت آمریکا حلقه تحریم های بانک مرکزی ایران را تنگ تر کرد و خواستار ارائه جزئیات مبادلات تجاری کشورها با تهران شد. از آن زمان واردات بسیاری از اقلام به خصوص غذا و دارو به ایران سخت و سخت شده است. به طوری که بسیاری از بیماران خاص با مسائل متعددی روبرو شده اند.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3308

به "مبادله دارو و غذا ایران با کشورهای آمریکای جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبادله دارو و غذا ایران با کشورهای آمریکای جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید