قانون جدید تصویب نکنید

به گزارش پرسینا بلاگ، رییس اتاق بازرگانی ایران می گوید در طول سال های گذشته آنقدر تعداد قوانین و لوایح تصویب شده بالا رفته که مجلس باید تمرکز اصلی خود را بر نظارت روی اجرای این قوانین قرار دهد.

قانون جدید تصویب نکنید

به گزارش خبرنگاران، اتاق بازرگانی ایران چند روز قبل میزبان محمد باقر قالیباف - رییس مجلس شورای اسلامی - بود تا فعالان بخش خصوصی دیدگاه ها و خواسته های خود را به رییس قوه مقننه شرح دهند. پس از برگزاری این جلسه نشست های مشترک اتاق و مجلس ادامه پیدا کرده و این بار غلامحسین شافعی - رییس اتاق بازرگانی ایران در نشستی مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، از آنها خواسته به جای تصویب قانون جدید، روی قوانین گذشته تمرکز کنند.

او گفته: امروز شاهدیم که در بعضی عرصه ها، قانون گریزی از جانب مجریان قانون در کشور بیشتر از افراد عادی است. با این اوصاف، باید فرایند نظارت بر حسن اجرای قوانین از سوی مجلس، بر وضع و تصویب قوانین جدید ارجحیت پیدا کند.

شافعی با ابراز نگرانی نسبت به انباشت قوانین و بعضاً عدم اجرا یا نقص در تحقق آن ها، شرح داد: در هشت ماهه فعالیت دوره جاری مجلس، 279 مورد طرح و لایحه مورد بررسی قرار گرفته و این در حالی است که در کل دوره فعالیت مجلس قبل 698 طرح و لایحه رسیدگی شد، در صورتی که ورود طرح ها و لایحه ها به مجلس با این رویه و حجم تداوم داشته باشد، دوباره با انباشت قوانین و مقررات جدید در کشور روبرو خواهیم شد.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه مشکل اقتصاد کشور ریشه ای است، متذکر شد: درخت اقتصاد کشور به آفتی ریشه خوار مبتلا شده است اما ما در حال هرس کردن شاخه های آن هستیم. این رویه تنها ظاهر و سیمای اقتصاد را سامان می دهد، درحالی که درونیات آن به آفت و نقص دچار است.

شافعی اظهار کرد: بعضا سیاست گذاران و تصمیم گیران میان مصلحت یا رضایت مردم، جلب رضایت را هدف خود قرار می دهند، بدون توجه به اینکه آیا این رضایتمندی در بلندمدت به نفع ملت و جامعه خواهد بود یا خیر؛ این روش راه به جایی نمی برد و اگر نیت بر اصلاح گری مؤثر است، ریشه ها را باید درمان کنیم.

رئیس اتاق ایران با انتقاد از سیاست گذاری هایی که نگاهی به منافع بلندمدت اقتصاد کشور ندارند، گفت: هم اینک جای استثناء و قاعده عوض شده و استثنائات به قاعده تبدیل شده اند که این امر بسیار خطرناک است و مصادیق آن را به تعدد در تصمیم سازی ها یا عملکرد دستگاه های اجرایی، شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگاران، یکی از اصلی ترین انتقاداتی که در سال های گذشته بارها از سوی کنندگان بخش خصوصی مطرح شده، بحث بروکراسی پیچیده و قوانین دست و پاگیری است که در جهت تولیدکنندگان ایرانی قرار گرفته است.

رتبه ایران در شاخص محیط کسب و کار در تمام سال های گذشته در میان تمام کشورهای جهان همواره سه رقمی باقی مانده و همین امر چالشی جدی برای فرایند تشکیل سرمایه و رونق تولید به وجود آورده است.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6475

به "قانون جدید تصویب نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون جدید تصویب نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید