عراق قصد گفت وگوی راهبردی با کشورهای عربی خلیج فارس دارد

به گزارش پرسینا بلاگ، نخست وزیری عراق میخواهد دومین جلسه گفت وگوی راهبردی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس را طی دو ماه آینده برگزار کند.

عراق قصد گفت وگوی راهبردی با کشورهای عربی خلیج فارس دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دبیرخانه شورای وزیران (کابینه) عراق از جلسه مشترک با شورای همکاری خلیج فارس، در دو ماه آینده اطلاع داد.

این نهاد عراقی در بیانیه ای اعلام نمود که کمیته گفت وگوی راهبردی با شورای همکاری خلیج (فارس)، خواهان گفت وگو با دبیرخانه شورای همکاری درباره تشکیل کمیته ای متناظر با کمیته عراقی شده تا دیدگاه طرفین یکپارچه و بندهای یادداشت تفاهم امضاشده میان طرفین، پیگیری گردد.

بعضی رسانه ها با اشاره به این خبر، بیان نموده اند که بار دیگر موضوع پیوستن عراق به شورای همکاری خلیج فارس، مطرح شده است.

به گزارش وبگاه خبری 24 امارات، حمید الغزی مسئول دبیرخانه شورای وزیران عراق در این خصوص اعلام نمود که رویکرد دولت کنونی، سیاست باز مقابل منطقه و عرصه بین المللی است. عراق در کنار مواضعی که هدفش ایجاد توازن است، در حفظ امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی و تقویت ثبات منطقه، نقشی محوری دارد.

کمیته گفت وگوی راهبردی عراق، پیشنهادهای قبلی دو طرف را آنالیز نموده و تمرکزش بر رایزنی های سیاسی درباره مسائل منطقه، همکاری در مبارزه با تروریسم و افراطگرایی و آنالیز فرصت های و موانع مبادلات تجاری است.

طبق این خبر قرار است تیمی عراقی وظیفه ایجاد هماهنگی میان طرف عراقی و شورای همکاری خلیج فارس را با هدف برگزاری نشست دوم طی دو ماه آینده بر عهده بگیرد.

نشست نخست کمیته راهبردی گفت وگوی عراق با شورای همکاری خلیج فارس، آوریل گذشته در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار گردید.

در حالی که بعضی از اعضای شورای همکاری تا کنون بحث الحاق مغرب یا اردن را به شورای همکاری خلیج فارس مطرح نموده اند، بعضی دیگر معتقدند به جای آن دو، عراق و یمن باید به این شورا ملحق شوند. در مقابل قطری ها می گویند در سایه بحران قطع روابط ریاض و ابوظبی و منامه (سه عضو شورا) با دوحه در ژوئیه 2017، موجودیت شورای همکاری در معرض خطر قرار گرفته است.

یکی از جلسات شورای همکاری

ص

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1044

به "عراق قصد گفت وگوی راهبردی با کشورهای عربی خلیج فارس دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق قصد گفت وگوی راهبردی با کشورهای عربی خلیج فارس دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید