سهم 5 درصدی مسکن از وام های بانکی

به گزارش پرسینا بلاگ، تازه ترین گزارش بانک مرکزی از تسهیلات دهی بانک ها به بخش های مختلف مالی در 9 ماهه نخست امسال نشان می دهد که تامین سرمایه در گردش همچنان مهم ترین درخواست از بانک ها برای یاری به بنگاه ها و واحد های مالی کشور است.

سهم 5 درصدی مسکن از وام های بانکی

به گزارش اعتماد، براساس آنچه این نهاد پولی منتشر نموده، سهم تامین سرمایه در گردش از کل تسهیلاتی که پرداخت شده، نسبت به مدت مشابه سال 98، حدود 4.5 درصد افزایش داشته است. بانک ها تا سرانجام آذر امسال 1219 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت نموده اند که در مقایسه با 593 هزار میلیارد تومانی پرداخت تسهیلات تا آذر 98، رشدی 94.8 درصدی را نشان می دهد. هر چند این امر می تواند نشان دهنده رغبت مردم به انجام فعالیت های مالی و استفاده از ظرفیت هایی است که دولت برای جبران مسائل پس از کرونا برای مشاغل معرفی کرد، اما احتمال درگیری کشور به خصوص در ماه های اسفند و فروردین با پیک چهارم کرونا، بدبینی نسبت به آینده مالی و ناتوانی در بازپرداخت اقساط تسهیلات را افزایش می دهد.

در 9 ماهه نخست امسال، تسهیلات بانک ها برای تعمیر حدود 30 هزار و 500 میلیارد تومان گزارش شد که 2.5 درصد کل تسهیلات را به خود اختصاص داد.

70 درصد تسهیلات به بخش های خدمات و صنعت

با استناد به تازه ترین گزارش بانک مرکزی تا سرانجام آذرماه بخش های خدمات و صنعت بیشترین تسهیلات را از سیستم بانکی دریافت کردند. بر این اساس تا سرانجام پاییز امسال از کل 1219 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که بانک ها پرداخت کردند، 843 هزار و 451 میلیارد تومان به این دو بخش داده شده که حدود 70 درصد کل تسهیلات پرداختی است.

لازم به ذکر است کل وام های داده شده به دو بخش خدمات و صنعت در مدت مشابه سال گذشته 405.5 هزار میلیارد تومان بود که مقایسه ها نشان می دهد طی یک سال افزایشی 108 درصدی در تسهیلات دهی به این دو بخش اتفاق افتاده است. با وجود اینکه بخش مسکن در دو سال اخیر، با جهش های قیمتی زیادی روبه رو شده و کارشناسان مهم ترین عامل این جهش ها را عدم تناسب عرضه با تقاضای مسکن می دانند، اما تنها 5 درصد یا 70 هزار و 163 میلیارد تومان از کل تسهیلات بانک ها به بخش ساختمان و مسکن اختصاص یافت.

در مدت مشابه سال گذشته سهم تسهیلات مسکن 7 درصد کل تسهیلات اعطایی به بخش های مالی بود. در 9 ماهه امسال و به دلیل شیوع کرونا و کاهش شدید مشارکت مالی و شاغلان، به نظر می رسد عمده تمرکز دولت و تیم مالی، سرپا نگه داشتن بنگاه ها و واحد های مالی با وام و تسهیلات است. تا از این طریق بتوان به رشد مالی پیش بینی شده نیم درصدی مرکز پژوهش های مجلس تا سرانجام امسال دست یافت.

سرمایه در گردش، همچنان بیشترین تسهیلات

با استناد به گزارش بانک مرکزی، بانک ها در 9 ماهه امسال برای سرمایه در گردش، تسهیلات بیشتری پرداخت کردند؛ در این مدت 721 هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش به حساب بنگاه ها و واحد های فراوریی واریز شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 111.7 درصد یا 380 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

سهم تسهیلات در قالب سرمایه در گردش در مدت مورد آنالیز بانک مرکزی در امسال 59.1 درصد و در سال 98 حدود 54.5 درصد بوده است. بخش صنعت با دریافت 270 هزار و 436 و بخش خدمات نیز با 277 هزار و 501 میلیارد تومان بیشترین تسهیلات در این بخش را از نظام بانکی دریافت کردند. سهم منابع دریافتی توسط این دو بخش مالی برای تامین سرمایه در گردش شان، 76 درصد از کل تسهیلات بانک ها برای سرمایه در گردش به سایر بخش های مالی تا آذر را به خود اختصاص دادند.

ایجاد؛ با اختلاف زیاد در رتبه دوم تسهیلات گیری

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، تسهیلات برای ایجاد، حدود 154 هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی 82 هزار میلیارد تومانی داشته، اما سهمش از کل تسهیلات پرداختی 12.6 درصد است. سهم این نوع تسهیلات در مدت مشابه سال 98، 11.5 درصد گزارش شده بود. نکته دیگر در گزارش بانک مرکزی، کاهش سهم خرید کالای شخصی از تسهیلات است.

با وجود اینکه مقدار وام های اعطایی تا سرانجام پاییز امسال با افزایشی 31.8 هزار میلیارد تومانی به 107 هزار و 624 میلیارد تومان رسید، اما سهم آن از 12.1 به 8.8 درصد کاهش یافت. بیشترین بخشی که تقاضا برای دریافت تسهیلات با عنوان خرید کالای شخصی داشت، بازرگانی بود؛ سهم تسهیلات پرداخت شده به این بخش 100 هزار و 70 میلیارد تومان بود که سهمی 45.2 درصدی داشت. این امر نشان می دهد که در امسال و پس از محدودیت های کرونایی که به کاهش اشتغال و تعداد بنگاه های فعال منجر شد، خرید وسایل شخصی به خصوص کالای بادوام در اولویت افراد قرار ندارد.

این امر گرچه منطقی است، اما در صورت تکرار می تواند مسائل زیادی برای واحد های فراوریی ایجاد کند. به عنوان مثال آن ها برای جبران نقدینگی خود به وام گیری بیشتر روی آوردند که در صورت افزایش نااطمینانی نسبت به آینده یا افزایش انتظارات تورمی، نمی توانند آن ها را به بانک ها بازگردانند. در این صورت واحد ها توسط بانک ها تملیک می شوند. در صد و ششمین جلسه ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری که در اول بهمن امسال برگزار گردید، تعداد کل واحد های فراوریی در تملک بانک ها دو هزار واحد عنوان شد.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6481

به "سهم 5 درصدی مسکن از وام های بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 5 درصدی مسکن از وام های بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید