ساخت اولین دستگاه شبیه ساز زلزله در کرمانشاه

به گزارش پرسینا بلاگ، اولین دستگاه شبیه ساز زلزله کشور توسط پژوهشگر جوان و دانش آموخته دانشگاه صنعتی کرمانشاه ساخته شد.

ساخت اولین دستگاه شبیه ساز زلزله در کرمانشاه

کامیاب نیری -سازنده این دستگاه- در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به رونمایی از اولین دستگاه آموزشی پژوهشی شبیه ساز زلزله کشور در کرمانشاه، اظهار کرد: ایده ساخت این دستگاه پس از وقوع زلزله بزرگ آبان 96 ازگله شکل گرفت که علاوه بر تلفات جانی و تخریب تعداد زیادی سازه، فشار روانی بالایی را بر جامعه وارد کرد.

نیری افزود: پس از وقوع این زلزله رعب و وحشت زیادی در بین اقشار مختلف مردم و دانشجویان به ویژه دانشجویان خوابگاهی بوجود آمد و این ترس را در میان مردم ایجاد کرد که آیا سازه محل زندگی آنها امن است، یا خیر.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی کرمانشاه شرح داد: از سوی دیگر از آنجایی که کشور ما یک کشور لرزه خیز با گسل های کوچک و بزرگ است و مدام شاهد وقوع زلزله های بزرگ هستیم، تصمیم گرفتم تا با ساخت دستگاه شبیه ساز زلزله اطلاعات مردم را درباره رفتار سازه ها در برابر این بلایای طبیعی تاحدودی بالا برده و به کاهش هراس آنها در هنگام زلزله کمک کنم.

وی بابیان اینکه مدلی که ساخته شده شامل یک دستگاه و چندین آزمایش مختلف است، بیان کرد: مردم براساس مدل های آزمایشی این دستگاه می توانند رفتار و عملکرد سازه ها را مشاهده کنند و از رفتار انواع سازه های مختلف اعم از بلند و کوتاه در هنگام زلزله آگاه شوند.

این دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش زلزله تاکید کرد: برمبنای این آزمایشات رفتار سازه ها در هنگام وقوع زلزله آن چیزی نیست که مردم تصور می کنند وعملکرد سازه ها در برابر زلزله بهتر از آن چیزی است که به تصور مردم می آید.

وی بابیان اینکه این دستگاه مدل آموزشی و پژوهشی است، گفت: این دستگاه شبیه ساز زلزله به منظور آموزش برخی مفاهیم بنیادی مهندسی زلزله برای دانشجویان، دانش آموزان و برخی دستگاه های ذیربط در ساخت و ساز همانند شهرداری، مسکن و شهرسازی و... بکار گرفته می شود تا بسکمک از کسانی که با سازه ها سروکار دارند درک درستی از مفهوم زلزله و رفتار سازه ها در هنگام وقوع آن داشته باشند.

نیری در ادامه از خریداری اولین مدل این دستگاه توسط دانشگاه صنعتی کرمانشاه خبر داد و گفت: همچنین با حمایت این دانشگاه و همکاری پارک علم و فناوری استان تلاش خواهیم کرد تا علاوه بر آموزش فراگیر عملکرد این دستگاه، در آینده بتوانیم آن را به تولید انبوه هم برسانیم.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 615

به "ساخت اولین دستگاه شبیه ساز زلزله در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت اولین دستگاه شبیه ساز زلزله در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید