راهکارهایی برای جلوگیری از تشنگی روزه داران ، چه کسانی روزه نگیرند؟ ، مضرات حلیم چیست؟

به گزارش پرسینا بلاگ، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگاران نکات مختلفی برای روزه داری بهتر و جلوگیری از ضعف و تشنگی روزه داران عنوان کرد.

راهکارهایی برای جلوگیری از تشنگی روزه داران ، چه کسانی روزه نگیرند؟ ، مضرات حلیم چیست؟

به گزارش خبرنگاران ؛ دکتر کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگاران عنوان نمود: در ایامی هستیم که دمای هوا بالاست و در برخی مناطق کشور گرما حتی شدیدتر هم هست. در ماه مبارک رمضان برای اینکه کمتر احساس تشنگی کنیم و یا اینکه تشنگی بر ما غالب نشود باید نکاتی را رعایت کنیم.

صمدپور گفت: نخست اینکه بهترین حالت این است که روزه داران حتما وعده سحری را میل کنند. برخی افراد عادت به سحری ندارند و بعد از صرف شام دیگر تا افطار بعدی چیزی را میل نمی کنند. این شرایط از لحاظ تغذیه جز اصول صحیح روزه داری نیست.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: روزه داران سعی کنند در وعده سحری از صرف غذاهای سرخ کرده، چرب و شور خودداری کنند. همچنین در وعده سحری به هیچ عنوان از غذاهای فرآوری شده همانند ناگت، سوسیس، کالباس و فست فودهایی مثل پیتزا استفاده نشود.

وی در ادامه گفت: بهتر است سبزیجات قسمتی از وعده سحری باشد. اختصاص دادن بخشی از بشقاب به سالاد و سبزی در واقع همانند آبیاری قطره ای برای بدن است. این سبزیجات تا ظهر تا حدودی آب بدن را تامین می کند.

صمدپور ادامه داد: بسیار مهم است که سبزیجات و سالاد در برنامه غذایی وعده سحری وجود داشته باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اذعان داشت: مورد دیگری که باید در سحری به آن توجه شود خودداری از استفاده از چای زیاد و یا قهوه است. بسیاری گمان می کنند چای یک نوشیدنی است که آب بدن را تامین می کند. اتفاقا برعکس است چرا که ترکیبات موجود در چای و قهوه باعث دفع بیشتر ادرار می شود و آب بدن را کم می کند. با این اوصاف روزه داران نباید در سحری در مصرف چای افراط کنند.

صمدپور یادآور شد: تعادل در مصرف چای و میل کردن سبزیجات و سالاد در سحری نکات مهمی در سحری است. اما برخی دیگر از روزه داران گمان می کنند میل کردن چیزهای شیرینی همانند زولبیا و بامیه و یا حلوا باعث می شود راحت روزه خود را پشت سر بگذارند چرا که این خوراکی ها شیرینی دارد. اما باید بگویم این مواد غذایی با توجه به قند بالایی که دارند باعث ترشح انسولین می شوند و انسولین نیز قند را به داخل سلول می برد و باعث می شود فرد احساس گرسنگی کند و علاوه بر آن با افت میزان قند خون روبرو شود.

وی اعلام نمود: خوردن پروتئین ها در موقع سحر نیز ضروری است. این می تواند شامل یک قطعه مرغ باشد و یا ماهی. حتی تخم مرغ نیز می تواند تامین کننده پروتئین باشد. این نوع تغذیه باعث می شود فرد روزه دار در طول روز احساس گرسنگی نکند.

این متخصص تغذیه در رابطه با این پرسش که روزه دریافت برای چه کسانی واجب نیست گفت: افرادی که به هر دلیلی بیماری خاصی دارند و پزشک آنها را از روزه داری منع می کند حتما باید از روزه دریافت خودداری کند.

صمدپور اضافه کرد: بیماران دیابتی دو دسته هستند، نوع یک و نوع دو. بیماران دیابتی نوع یک انسولین مصرف می کنند و نباید فاصله زیادی بین وعده های غذایی آنها باشد. این افراد نباید روزه بگیرند.

وی ادامه داد: در افراد مبتلا به دیابت نوع دو حتی اگر با قند کنترل شده روبرو هستند روزه داری توصیه نمی شود. به خصوص افرادی که قند بالای 200 دارند نباید روزه بگیرند چون برای آنها مشکل ایجاد می شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان داشت: بیماران دیگری که به هر دلیلی باید داروهای خود را سر موقع استفاده کنند نیز نباید روزه بگیرند زیرا مصرف داروهای آنها نباید عقب بیفتد. اگر ساعت برخی از داروها همانند داروی فشار خون عقب و جلو بیفتد برای فرد مشکل ساز می شود.

صمدپور شرح داد: افراد مبتلا به نارسایی های قلبی و کلیوی نیز نباید روزه بگیرند. بیماران مزمن دیگری که نیاز به این دارند داروی خود را سر موقع مصرف کنند نیز نباید اقدام به روزه دریافت کنند. برای آنها ممنوعیت دریافت روزه وجود دارد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: بانوان شیرده و باردار نیز در زمان دیگری که نه باردار هستند و نه شیر می دهند می توانند روزه بگیرند. توصیه می شود این افراد هم از روزه دریافت خودداری کنند.

وی عنوان نمود: افرادی که کهولت سن دارند و کم آبی در روزه داری باعث می شود روی تمرکز آنها تاثیر منفی بگذارد و یا حافظه آنها را دچار اختلال کند و علاوه بر آن عملکرد بدن را نیز با مشکل روبرو سازد، روزه نگیرند. یکی از خطراتی که افراد مسن را تهدید می کند کم آبی بدن است.

صمدپور تاکید کرد: به طور کلی اگر فردی بیماری زمینه ای دارد و یا داروی خاصی مصرف می کند و یا اینکه دچار کهولت سن است روزه نگیرد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: با توجه به اینکه یک فرد روزه دار گرسنگی را تحمل می کند برای وعده افطاری بهتر است از خوردن غذاهای سنگین و چرب خودداری شود. توصیه می شود افطار با خرما، شیر گرم و یا عسل و آب گرم همراه باشد. این موارد انتخاب خوبی برای وعده افطاری است. حتی چای و خرما هم توصیه می شود.

وی در ادامه گفت: نان های سبوس دار همراه با پنیر، گردو و سبزی نیز یکی از تغذیه های خوب در هنگام افطار است. سوپ ها و آش های کم روغن نیز انتخاب خوب دیگری به شمار می فرایند.

صمدپور بیان داشت: معمولا مرسوم است که در ایام ماه رمضان از حلیم هم استفاده می شود. متاسفانه حلیم هایی که در بیرون پخته می شوند غذاهای سالمی نیستند چرا که برای طبخ آنها از گوشت های پرچرب استفاده می شود و مواد اولیه خوبی ندارند. از سویی اضافه کردن روغن و شکر به حلیم باعث می شود یک ترکیب غذای پرکالری شکل بگیرد که سریع قند را بالا می برد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: اما آش با توجه به سبزیجات و حبوبات می تواند انتخاب بهتری باشد و همچنین همان نان و پنیر و گردو بسیار مناسب است. توصیه می شود بین افطار و شام فاصله ای وجود داشته باشد. برخی از خانواده ها به همین سوپ، آش و نان و پنیر بسنده می کنند و شام دیگر صرف نمی شود. در واقع وعده بعدی آنها سحری است که انتخاب درستی به شمار می رود.

وی تاکید کرد: از فاصله افطار تا موقع خواب حتما سه الی چهار واحد از میوه جات و مایعات متنوع استفاده شود. تخم شربتی، خاکشیر نیز گزینه های خوبی به شمار می آیند.

صمدپور در پایان گفت از مشکلاتی که در ماه رمضان ممکن است برای روزه داران پیش بیاید می توان به یبوست اشاره کرد. اگر در فاصله افطاری تا سحر از میوه و مایعات استفاده شود برای این مورد بسیار خوب است.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7130

به "راهکارهایی برای جلوگیری از تشنگی روزه داران ، چه کسانی روزه نگیرند؟ ، مضرات حلیم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای جلوگیری از تشنگی روزه داران ، چه کسانی روزه نگیرند؟ ، مضرات حلیم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید