درهای عمارت تاریخی صفی آباد بهشهر پس از 40 سال باز شد ، ورود وزیر اطلاعات به دلیل مجاورت با منطقه نظامی ، این کاخ زیرزمینی به دریا می رسد

به گزارش پرسینا بلاگ، استانداری مازندران از باز شدن قفل عمارت تاریخی صفی آباد شهرستان بهشهر پس از چهار دهه برای بازدید عموم خبر داد.

درهای عمارت تاریخی صفی آباد بهشهر پس از 40 سال باز شد ، ورود وزیر اطلاعات به دلیل مجاورت با منطقه نظامی ، این کاخ زیرزمینی به دریا می رسد

خبرنگاران: عمارت صفی آباد از بناهای متعلق به دوران صفویه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازدید از آن برای مردم امکان پذیر بود اما به دلیل مجاورت با یک منطقه نظامی پس از مدتی کوتاه دیگر حضور مردم در آن امکان پذیر نشد. حالا پس از 40 سال استانداری مازندران گفت که با حمایت و همراهی وزیر اطلاعات، کاخ تاریخی صفی اّباد بهشهر برای مقاصد گردشگری و بهره برداری عموم مردم آزاد شده است.

مجموعه تاریخی صفی آباد که مشتمل بر یک کاخ و باغ بزرگی از دوره صفوی است پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزرات اطلاعات قرار گرفت و تا اوایل سال 84 تصمیمی درباره آزادسازی عرصه و حریم این کاخ صفوی گرفته نشده بود.

استاندار مازندران بالاخره 16 بهمن ماه سال 97 از موافقت وزیر اطلاعات برای بازگشایی آثار تاریخی کاخ صفی آباد شهرستان بهشهر خبر داد.

علی محمد شاعری کننده مردم شرق مازندران در مجلس نیز از بازگشایی کاخ صفی آباد بهشهر پس از 40 سال خبر داد و گفت: بخش کاخ صفی آباد که کاربری گردشگری و میراثی دارد از بخش نظامی جدا می شود و ملاحظات امنیتی مورد نظر سازمان اطلاعات اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: حایلی میان بخش میراثی و نظامی ایجاد می شود تا ضمن رعایت تمام ملاحظات امنیتی مردم بتوانند از جاذبه های طبیعی و گردشگری مجموعه کاخ صفی آباد استفاده کنند این اتفاق بسیار بزرگی در جهت توسعه گردشگری و رونق اقتصادی شهرستان بهشهر محسوب می شود.

کاخ صفی آباد در جنوب غرب شهرستان بهشهر و در بالای ارتفاعات منتهی به دشت واقع شده است. ورودی کاخ در سمت شاقتصادی واقع شده است که با عبور از پنج پله امکان دسترسی به داخل طبقه اول کاخ وجود دارد. طبقه اول دارای اتاق های متعدد بوده که از طریق راهرو و هشتی امکان دسترسی به داخل آن وجود دارد. طبقه دوم نیز دارای راهرو و اتاق های زیبا است. از کاخ صفی آباد و تا باغ شاه بهشهر که به عمارت چهل ستون مشهور است، یک راه زیر زمینی احداث شده بوده که در مواقع ضروری برای عبور و مرور استفاده می شده است.

فاصله کاخ تا دریا نیز حدود 16 کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه، این راه زیر زمینی جهت امور سوق الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل که در حول و حوش دریای خزر زندگی می کردند، استفاده می شد.

کاخ صفی آباد که یادگار شاه عباس صفوی در شهرستان بهشهر در استان مازندران است در سال 1010 هجری قمری بنا شده و چشم انداز زیبایی دارد. دلیل نام گذاری این کاخ به صفی آباد، علاقه شاه عباس به فرزندش بود. کاخ صفی آباد در زمان شاه صفی نوه شاه عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه وی بود.

کاخ صفی آباد در حمله افغان ها آسیب شدیدی دید ولی در دوره افشاریه به دست نادرشاه افشار تعمیر و بازسازی شد. همچنین کاخ صفی آباد 70 سال پیش دچار آتش سوزی شد و طی آن بخش عمده ای از آثار داخلش از بین رفت. در سال 1315 نیز رضا پهلوی دستور به تعمیر و مرمت کلیه تأسیسات کاخ را داد.

این بنا در سال 1310 به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت ملی شد ولی با این وجود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار مستشاران آمریکایی بود. این کاخ در ارتفاع 650 متری از دریا واقع شده است و از آنجا به ر احتی می توان بندر ترکمن و بندر گز را تماشا کرد.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: چمدان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 947

به "درهای عمارت تاریخی صفی آباد بهشهر پس از 40 سال باز شد ، ورود وزیر اطلاعات به دلیل مجاورت با منطقه نظامی ، این کاخ زیرزمینی به دریا می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درهای عمارت تاریخی صفی آباد بهشهر پس از 40 سال باز شد ، ورود وزیر اطلاعات به دلیل مجاورت با منطقه نظامی ، این کاخ زیرزمینی به دریا می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید