خبرنگاران نویسنده شیرازی: ادبیات تطبیقی مشخص کننده سهم تفکر ایرانی در دنیا است

به گزارش پرسینا بلاگ، شیراز- خبرنگاران- نویسنده و پژوهشگر شیرازی حوزه ادبیات تطبیقی اظهار کرد:شناخت بده بستان ها و تأثیرگذاری و تاثیرپذیری ادبیات کشورها از یکدیگر راهگشای بسیاری از مباحث در زمینه شناخت سهم تفکر ایرانی در ادبیات دنیا است که در گستره پژوهش در حوزه ادبیات تطبیقی محقق خواهد شد.

خبرنگاران نویسنده شیرازی: ادبیات تطبیقی مشخص کننده سهم تفکر ایرانی در دنیا است

محمدحسین ابراهیمی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ابراز کرد: شاعران، نویسندگان و پژوهشگران نسل جوان به ویژه آنان که شناخت، انس و الفت کمتری با ادبیات کهن و شکوهمند سرزمین خود دارند، خاستگاه تمام میراث مدرن ادبیات را غرب می دانند.

وی با بیان اینکه در این بزنگاه پژوهش در حوزه ادبیات تطبیقی کارآمد و گره گشاست، گفت: در گستره ادبیات تطبیقی می توان با رویکردی تاریخی، تبار اندیشه ها و افکار در زبان ها و تأثیرشان بر یکدیگر و نمودشان در دوران های مختلف را آنالیز کرد.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینکه در ادبیات منظوم، زبان فارسی امروزی یا همان فارسی دری، با 1200 سال پیشینگی، تا پیش از قرن بیستم بر ادبیات اروپایی تأثیر ژرفی گذاشته است، گفت: تا این زمان ادبیات فارسی تاثیرگذار بوده، نه تأثیرپذیر. زیرا ادبیات زبان های اروپایی، به خصوص ادبیات حوزه زبان آلمانی، آشکارا پیشینه ای کمتر از یک سوم قدمت زبان فارسی در شعر دارند.

ابراهیمی ادامه داد: در میانه قرن هفدهم میلادی که عصر صفوی در ایران است، هیئتی آلمانی به قصد تجارت به ایران آمدند. آدام اولئاریوس ادیب و گردشگر که این هیئت را همراهی می کرد پس از بازگشت از ایران کتاب یادداشت های تازه درباره سفر به شرق را منتشر کرد و در آن به ویژگی های فرهنگی و ادبی ایران پرداخت؛ همچنین کتاب گلستان سعدی را به زبان آلمانی ترجمه کرد.

به گفته این نویسنده هرچند که این سفر تاریخی با مقاصد سیاسی و تجاری برنامه ریزی شده بود، سرآغاز فرخنده ای شد بر آشنایی آلمانی زبان ها با ادبیات کلاسیک فارسی و با ترجمه گلستان سعدی به قلم اولئاریوس و پس از آن تلاش دیگر مترجمان در ترجمه سایر آثار فارسی زمینه لازم برای آشنایی آلمانی زبان ها با ادبیات فارسی فراهم شد که این فرایند تا انتها قرن نوزدهم ادامه داشت و حجم گسترده ای از آثار از زبان و ادبیات فارسی به آلمانی ترجمه شد و شاعران عظیم آلمانی زبان تحت تأثیر شعر فارسی قرار گرفتند و آثاری ملهم از آن آفریدند.

او با اشاره به اینکه کتاب زبان جاودانگی با عنوان فرعی درآمدی بر تأثیر شعر فارسی بر شاعران آلمانی زبان درباره همین تاثیرپذیری از ادبیات فارسی نگاشته شده است، گفت: در این کتاب ضمن آنالیز مختصر تاریخچه نفوذ زبان و ادبیات فارسی در زبان و ادبیات آلمانی، به زندگی و آثار شاعران و مترجمان سرشناس آلمانی زبانی که از قرن هفدهم تا نوزدهم مستقیماً تحت تأثیر و شیفته ادب فارسی بوده اند، پرداخته شده است.

او که نویسنده کتاب یاد شده است، مطرح نمود: در این کتاب، از تأثیرپذیری شاعران و نویسندگانی چون فلمینگ، پورگشتال، گوته، روکرت و هاینه از ادبیات فارسی سخن رفته و ضمن معرفی آنان نمونه ای از اشعار این گروه نیز به قلم علی عبداللهی ترجمه و در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

ابراهیمی ادامه داد: اغلب شاعران و نویسندگان آلمانی زبان که در این پژوهش مورد آنالیز قرار گرفتند، از قالب و محتوای شعر کلاسیک فارسی توأمان تأثیر پذیرفته اند و بعضی از عناصر آن را در زبان و ادب آلمانی بازسرایی و وارد نموده اند.

این پژوهشگر ابراز داشت: آن ها با شاهان صفوی یا قاجار هم دورره بوده اند؛ اما به شعر و فرهنگ کهن ایرانی و زبان فارسی توجه نشان داده اند؛ نه به شعر معاصر آن دوران.

نویسنده کتاب زبان جاودانگی با اشاره به اینکه این پژوهش زیر نظر و با هدایت علی عبداللهی شاعر، مترجم و پژوهشگر نامدار ادبیات فارسی و آلمانی نوشته شده است، ادامه داد: در کارنامه فرهنگی و ادبی او بیش از 120 عنوان کتاب ارزشمند در حوزه این دو زبان صورت گرفته و در جای جای آن از آرا و تحلیل های وی استفاده شده است.

او بیان نمود : دامنه این موضوع و پرداختن به جوانب کامل آن مجموعه ای پر حجم را می طلبد که البته در اندیشه شکل نهایی و کامل آن نیز هستیم و گفت و گوهای متعددی را با مترجم کتاب انجام داده ایم که با پیاده سازی آن ها و تداوم هدایت آن ها محقق می گردد.

کتاب زبان جاودانگی: درآمدی بر تأثیر شعر فارسی بر شاعران آلمانی زبان (قرن هفدهم تا نوزدهم) به تلاش محمدحسین ابراهیمی زیر نظرِ علی عبداللهی و در انتشارات پرتو رخشید به سفارش حوزه هنری فارس منتشر شده است.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5556

به "خبرنگاران نویسنده شیرازی: ادبیات تطبیقی مشخص کننده سهم تفکر ایرانی در دنیا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نویسنده شیرازی: ادبیات تطبیقی مشخص کننده سهم تفکر ایرانی در دنیا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید