حال ناخوش فرش دستبافت خراسان جنوبی

به گزارش پرسینا بلاگ، عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران گفت: از دست دادن نیروی انسانی در روستاها باعث شده است عمر فرش دست بافت در حال سپری شدن باشد و تجارت جهانی را از دست دهیم و دلیل این تنزل تنها مسائل مالی نیست بلکه از دست دادن هنرمندان و نیروی انسانی است.

حال ناخوش فرش دستبافت خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگاران، محمد صمیمی اول، امروز 5 خرداد جاری، در نشست هم اندیشی کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی بیرجند اعلام کرد: متاسفانه بنا به دلایل مدیریتی در سطح استان و کشور بضاعت ما تقلیل پیدا نموده است.

وی اضافه نمود: خراسان جنوبی در سرشماری نفوس مسکن سال 1375 تعداد 18 هزار دار قالی در شهرستان های سربیشه، درمیان، بیرجند و خوسف بود داشتیم و در مجموع ما در منطقه 40 هزار دار قالی داشتیم و در حال حاضر این رقم به پنج هزار بافنده یعنی حدود 2500 دستگاه تقلیل پیدا نموده است.

عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران اعلام کرد: بنابراین از سال 75 تاکنون حدود 80 درصد توان فنی و نیروی انسانی خود را از دست داده ایم.

صمیمی اول اضافه نمود: این نیروی انسانی که ما از دست داده ایم باعث شده است عمر فرش دست بافت در حال سپری شدن باشد برای مثال در دهه 40 سهم تجارت جهانی ما در فرش دست بافت 70 درصد بود و در حال حاضر این سهم به 28 درصد تنزل نموده است و دلیل این تنزل تنها مسائل مالی نیست بلکه از دست دادن هنرمندان و نیروی انسانی است.

وی گفت: مقوله تجارت چمدانی به صنعت فرش دستباف یاری خواهد نمود و باعث می گردد محصولات به آسانی به بازار مصرف ورود پیدا نمایند و هنرمندان استان نیز فعال تر شوند.

عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران اعلام کرد: خراسان جنوبی یکی از نقاط 9 گانه فرش دستبافت در کشور است و منطقه قهستان در این زمینه قدمت 1100 ساله دارد، بنابراین باید افراد و نیروهای جوانی را که از روستاها مهاجرت می نمایند، مدیریت نموده و از هنر آن ها در زمینه هایی مانند فرش بافی استفاده کنیم.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 576

به "حال ناخوش فرش دستبافت خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ناخوش فرش دستبافت خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید