جزییات توافقات روسیه و اوکراین برای انتقال گاز

به گزارش پرسینا بلاگ، شرکت گازپروم روسیه و نفت و گاز اوکراین توافقنامه مربوط به تمدید ترانزیت گاز روسیه از خاک اوکراین برای پنج سال آینده را امضاء و توافق کرده اند تا ادعاهای قضایی متقابل نیز تا انتها سال جاری (میلادی) حل و فصل شود.

جزییات توافقات روسیه و اوکراین برای انتقال گاز

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه کامرسانت نوشت: روسیه و اوکراین جزئیات اصلی بسته توافقات جدید درباره تمدید ترانزیت گاز از خاک اوکراین را فاش کردند. بدین ترتیب، قرارداد ترانزیت گاز برای پنج سال دیگر تمدید می شود، و حجم کلی گازرسانی برای این دوره 225 میلیارد متر مکعب خواهد بود. این احتمال وجود دارد که تعرفه بلافاصله برای مدت پنج سال تعیین شود ، ولی طرفین سطح آن را فاش نمی کنند. در آینده ، این مسئله باید توسط تنظیم کننده اوکراینی تعیین شود. در عین حال ، طرف اوکراینی در حال حاضر اعلام کرده که به دلیل کاهش در حجم پمپاژ گاز، این تعرفه افزایش می یابد.

علاوه بر این ، مسکو و کی یف توافق کرده اند تا ادعاهای قضایی متقابل را حل و فصل کرده و به زودی توافقنامه تسویه حساب مالی را امضاء کنند. براساس توافقات ، تا قبل از پایان سال جاری (میلادی) شرکت گازپروم روسیه بر اساس رای دادگاه استکهلم ، مبلغ 2.9 میلیارد دلار به طرف اوکراینی پرداخت می کند و شرکت نفت وگاز اوکراین نیز تمام ادعاهای خود را پس خواهد گرفت.

دمیتری کوزاک معاون نخست وزیر روسیه در این رابطه اعلام کرد که توافقنامه مربوط به ترانزیت گاز بین روسیه و اوکراین فرصت هایی را برای دست یابی به توافق درباره سایر مسائل باز کرده است.

وی در جمع خبرنگاران گفت: دیروز مذاکرات در این زمینه به پایان رسید و توافقنامه مربوطه را امضا کردیم و هر دو طرف یادآور شدند که با وجود همه مسائل در روابط دوجانبه، اکنون فرصت تازه ای برای حل و فصل مسائل گشوده شده و می توانیم درباره مسائل مختلف به توافق برسیم.

کوزاک یادآور شد که روسیه و اوکراین پس از تعطیلات سال نو به بررسی مسئله ارسال مستقیم گاز باز خواهند گشت.

وی اضافه نمود: قبل از آغاز سال جدید باید همه این مسائل رفع شود تا این مسئله روابط ما را مسموم نکند. لازم است ادعاهای متقابل را حل و فصل کنیم و آنها رفع شوند. ما باید مسائل فوری مربوط به انتقال گاز برای مصرف کنندگان خارجی و مهمتر از همه حل و فصل همه ادعاهای متقابل را حل و فصل کنیم.

معاون نخست وزیر روسیه یادآور شد که گفت وگو در مورد ارسال گاز مستقیم به اوکراین ممکن است بعد از سال نو اتفاق بیفتد، البته تاریخ دقیق آن تعیین نشده است. ولی طرفین احتمال چنین مذاکراتی را در نظر می گیرند.

به گفته وی، مسکو و کی یف در صورت ادامه کار مشترک می توانند به مسئله گسترش ترانزیت گاز پس از سال 2024 و برای مدت طولانی تری بازگردند.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2857

به "جزییات توافقات روسیه و اوکراین برای انتقال گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات توافقات روسیه و اوکراین برای انتقال گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید