ثبت ملی مسجد حاج علی حاج علی اکبر شوشتر

به گزارش پرسینا بلاگ، مسجد حاج علی حاج علی اکبر در شوشتر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

ثبت ملی مسجد حاج علی حاج علی اکبر شوشتر

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، لی محمد چهارمحالی رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر اظهار کرد: ثبت مسجد حاج علی حاج علی اکبر در فهرست آثار ملی کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به صورت رسمی اعلام شد.

علی محمد چهارمحالی اضافه نمود: این اقدام بر اساس بند جیم ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب سال 1364و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های ذیربط صورت گرفت.

او بیان نمود: اثر تاریخی مسجد حاج علی حاج علی اکبر با شماره 32036 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با اشاره به ویژگی های این مسجد گفت: حاج علی اکبر از جمله مساجد شوشتر است که با گذشت حدود 200 سال از قدمت و ساخت آن، همچنان شکل و نمای قدیمی خود را به خوبی حفظ نموده است.

وی ادامه داد: به دلیل تعریض خیابان این مسجد (امام خمینی) در دوره پهلوی، بخشی از فضای مسجد به خیابان تبدیل شد؛ اما با این حال فضاهای باقی مانده از مسجد نیز در نوع خود چشمگیر و زیبا هستند .

چهارمحالی اضافه نمود: پایه ستون ها، جاشمعی ها و چراغ آویزهای زیبا ازجمله ویژگی هایی هستند که از 200 سال پیش تاکنون همچنان در این مسجد خودنمایی می نمایند.

او با بیان این که حاج علی از تجار نیکنام و رجال تأثیرگذار در منطقه بوده که این مسجد را از خود به یادگار گذاشته است اضافه نمود: مسجد حاج علی حاج علی اکبر از چندین شبستان و یک محراب تشکیل شده که محراب آن به زیبائی با آجر، کاشی و حجاری تزئین شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر تأکید کرد: ثبت ملی این اثر تاریخی در حفظ و احیاء آن تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت و بدون تردید برنامه ریزی برای بهسازی و مرمت این مسجد نیز در لیست برنامه های آینده اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و ادارات میراث فرهنگی شوشتر و اوقاف این شهرستان قرار خواهد گرفت.

شهرستان شوشتر دارای حدود 350 اثر تاریخی ثبت شده است تاجایی که بیشترین آثار ثبتی استان خوزستان در این شهرستان واقع شده است.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1147

به "ثبت ملی مسجد حاج علی حاج علی اکبر شوشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی مسجد حاج علی حاج علی اکبر شوشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید