توقف خونریزی در چند ثانیه با یاری بندآورنده های نانویی جدید محقق شد

به گزارش پرسینا بلاگ، چند تیم تحقیقاتی پیروز به ارائه طرحی برای فراوری بندآورنده خون با استفاده از فناوری نانو در کشور شدند.

توقف خونریزی در چند ثانیه با یاری بندآورنده های نانویی جدید محقق شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یکی از دغدغه های حوزه پزشکی، خونریزی بعد از عمل است. به عنوان مثال، در آندوسکوپی دستگاه گوارش و یا در عمل پولیپکتومی این مشکل وجود دارد. استفاده از بندآورنده پپتیدی، مانع خونریزی بعد از عمل می گردد؛ تاکنون انواع زیادی از بندآورنده های خونریزی وارد بازار شده اند، اما بیشتر آن ها عوارض و مسائلی نظیر عملکرد نامطلوب و سرعت پایین بندآورندگی، تخریب بافت، ممانعت از رگ زایی، عدم تطابق با شکل زخم، خطر ایجاد لخته در خون، خطر انتقال بیماری های خونی، واکنش های آلرژیک، ماندگاری کوتاه، شرایط خاص نگهداری و بکارگیری توسط فرد ماهر داشته اند.

در این طرح، بندآورنده نانوپپتیدی زیست سازگاری فراوری شده است که علاوه بر سرعت بالای توقف خونریزی، به صورت داربستی برای رشد و تکثیر سلول ها عمل نموده و موجب ترمیم بافت نیز می گردد. این محصول همچنین نقش ضدچسبندگی در حوزه تخصصی گوش و حلق و بینی را نیز دارد. اگر بعد از عمل جراحی، اندام ها و بافت ها به یکدیگر بچسبند، عملکرد طبیعی مختل شده و منجر به جراحی مجدد برای جداسازی بافت ها خواهد شد. معمولاً در حدود 50 درصد از موارد برداشتن و کوچک کردن شاخک های بینی و عمل سپتوپلاستی بینی، چسبندگی مشاهده می گردد که به دلیل انسداد بینی احتیاج به عمل دیگری دارد. با این حال، در مواردی که هیدروژل نانوپپتیدی به عنوان یک ماده ضدچسبندگی مورد استفاده قرار گرفته، چسبندگی ایجاد نشده است. این بندآورنده نانویی می تواند به برطرف این مسائل یاری کند.

محلول بندآورنده یک مایع شفاف حاوی نانوالیاف پپتید است که تنها پس از تماس با مایعات بدن مانند خون، به ژل شفاف تبدیل می گردد. با استفاده از این محصول، جراح به خوبی نواحی پشتی ژل شفاف را می بیند (به ویژه هنگام کار از راه دور با دوربین). این ماده را می توان به راحتی به صورت داخلی استفاده کرد و یا به صورت خارجی همراه یک پانسمان بکار برد.

قدرت بند آورندگی سریع خونریزی، پر کردن کامل زخم های نامنظم، سهولت در استفاده، جلوگیری از عفونت با استفاده جذب آب اضافی و تشکیل هیدروژل، بازسازی سلول ها، ترمیم زخم و عدم ایجاد اسکار با ایجاد شبکه ای از نانوالیاف پپتیدی، قابلیت جذب کامل در بدن، شفافیت هیدروژل و قابلیت مشاهده زخم و عامل ضدچسبندگی بافت های مختلف از جمله مزیت های این محصول نانویی است.

این محصول پیروز به دریافت تاییدیه محصول دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.

شرکت دانش بنیان فناوری رشدآفرین زیستی (فرازیست) با همکاری محققان دانشگاه تهران (به منظور سنتز پپتید)، دانشگاه صنعتی شریف (آنالیز میکرورئولوژی خواص ویسکوالاستیک به منظور بهینه سازی فرمولاسیون) و دانشگاه بقیه الله (تست های حیوانی عملکردی) دانش فنی ساخت بندآورنده نانوپپتیدی را به دست آورده اند.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1887

به "توقف خونریزی در چند ثانیه با یاری بندآورنده های نانویی جدید محقق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف خونریزی در چند ثانیه با یاری بندآورنده های نانویی جدید محقق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید