تشدید نژادپرستی در آمریکای ترامپ؛ فرگوسنی دیگر در راه است؟

به گزارش پرسینا بلاگ، ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید سیاست های سختگیرانه ای در قبال مهاجران و پناهجویان اتخاذ نموده و اظهارات عجیب وی درباره مهاجران از همان ابتدا روحیات نژادپرستانه وی را هویدا کرد.

تشدید نژادپرستی در آمریکای ترامپ؛ فرگوسنی دیگر در راه است؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، مهدی گرگانی طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: خطری که تحلیلگران و ناظران سیاسی آمریکایی از مدت ها پیش نگرانش بودند و درباره آن هشدار داده بودند، بالاخره در حال رخ دادن است و جامعه آمریکایی در حال حرکت به سمتی است که بیم آن می رود مجددا وارد تنش های نژادی، قومی و قبیله ای گردد.

قتل وحشیانه نوجوان سیاه پوست آمریکایی به دست پدر و پسری سفید پوست که یک اسلحه شات گان و یک اسلحه کلت کمری به همراه داشتند، موجی از خشم و نفرت را در میان جامعه رنگین پوستان و حتی در میان آمریکایی های سفیدپوست مخالف نژادپرستی برانگیخته است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که یک نوجوان سیاه پوست غیر مسلح به نام احمد آربری در یکی از شهرهای ایالت جورجیا در حال ورزش در یک پارک بود که بدون دلیل مورد هجوم مسلحانه دو مرد سفید قرار می گیرد. پس از شلیک خطا به سمت این نوجوان سیاه پوست، وی به سمت مرد سفیدپوست می رود تا مانع شلیک دوباره گردد که شلیک 2 گلوله دیگر از فاصله بسیار نزدیک به وی اصابت می نماید و نقش بر زمین می گردد.

این اتفاق چند ماه پیش اتفاق افتاده بود اما وزارت دادگستری آمریکا از افشای این حادثه به افکار عمومی خودداری نموده و فقط انتشار ویدئوی این حادثه که اخیرا لو رفته، واکنش های قضایی را موجب شده است.

این تنها یک نمونه جدید از وقایع نژادپرستانه است که در آمریکا اتفاق افتاده و ریشه آن - که احتمالا در آینده نزدیک تشدید خواهد شد - را باید در روحیات و سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از سال 2016 به این سو جست وجو کرد.

ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید سیاست های سختگیرانه ای در قبال مهاجران و پناهجویان اتخاذ نموده و اظهارات عجیب وی درباره مهاجران از همان ابتدا روحیات نژادپرستانه وی را هویدا کرد. او همان ابتدا دستور اجرایی عجیب ممنوعیت ورود اتباع چند کشور آفریقایی و آسیایی به خاک آمریکا را امضا و سپس از ورود مهاجران و پناهجویان از آمریکای مرکزی جلوگیری کرد و همه آنها را به کمپ های مرزی فرستاد. بچه ها را از پدر و مادرهای شان جدا و بسیاری از پناهجویان را به کشورهای مبدأ دیپورت کرد. جدا سازی بچه ها از والدین صحنه های بسیار تلخی را در این زمینه به وجود آورد و مورد اعتراض شدید نهادهای حقوق بشری و سازمان های بین المللی نیز نهاده شد. ترامپ حتی در حاشیه یک جلسه کابینه بعضی گروه های مهاجران آمریکای مرکزی را که بدون مجوز وارد ایالات متحده می شوند، حیوان خواند.

حمایت ترامپ از وقایع سال 2017 در شارلوتسویل در ایالت ویرجینیا که طی آن هزاران نفر از سفیدبرترپندارها و راست گرایان افراطی، مسلحانه در خیابان های این شهر تجمع نموده و با مخالفان نژادپرستی درگیر شدند، نمونه دیگری از این سیاست های ترامپ است.

بعد از این حوادث که چندین کشته و ده ها مجروح نیز برجا گذاشت، ترامپ به جای انتقاد از نژادپرستان و طرفداران رجحان سفیدپوستان، خشونت هر دو طرف را محکوم کرد و هیچ اسمی از عوامل و حامیان این درگیری ها که اغلب آنها از طرفداران خودش بودند، نیاورد.

طرح ترامپ برای احداث دیوار مرزی بین مکزیک و ایالات متحده آمریکا که با هزینه چند میلیاردی در حال اجرا است نیز ناشی از همین روحیه نژادپرستانه او است.

واقعیت این است که از زمان روی کار آمدن ترامپ، فرایند تشدید تنش های نژادی، شکاف های طبقاتی و درگیری های قبیله ای در ایالات متحده بشدت رو به افزایش است و بروز چنین اتفاقاتی قابل انتظار بود و درباره آن نیز بارها هشدار داده شده بود.

روحیه تقابل جویانه ترامپ، مواضع نژادپرستانه شدید، رویکرد سیاست زده در قبال ایالات مختلف که به جهت گیری سیاسی فرمانداران ایالت ها با مواضع ترامپ بستگی دارد و کینه جویی های این پیرمرد خرف سفیدپوست علیه افراد مختلف که هر روز در حساب توئیتری او مشاهده می کنیم، باعث تشدید روحیات افراطی گری در جامعه آمریکا شده است.

مواضع حمایتی ترامپ از نژادپرست ها و افراط گرایان باعث جسور شدن آمریکایی های سفیدپوست و افزایش تجاوز آنها به حقوق سیاه پوستان و رنگین پوستان شده است؛ مانند همین حمله به احمد آربری که این پدر و پسر سفیدپوست در کمال خونسردی و در مرکز شهر دست به چنین جنایتی می زنند. یا تظاهرات مسلحانه سفیدبرترپندارها در ویرجینیا یا تجمع مسلحانه حامیان ترامپ در خیابان های میشیگان برای مخالفت با فرمانداران دموکراتِ حامی محدودیت های اجتماعی برای مقابله با کرونا. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا اخیرا با اشاره به تنش های قبیله ای در ایالات متحده آمریکا با انتقاد شدید از رویکرد ترامپ گفته: چیزی که ما با آن در جنگ هستیم، همین گرایشات است که مدت هاست ادامه یافته و خودخواه بودن، قبیله ای بودن، متفرق بودن و سایرین را مثل دشمن دیدن را در زندگی آمریکایی تقویت نموده است.

* شاخصی دیگر در تشدید روحیات افراط گرایی در آمریکا؛ افزایش خرید اسلحه در دوران جولان کرونا

ناظران و تحلیلگران معتقدند سیاست های افراطی و تبعیض آمیز ترامپ و دامن زدن به شکاف های نژادی و قبیله ای باعث افزایش احساس ناامنی در جامعه آمریکا شده و برآیند چنین شرایطی باعث ترغیب مردم به خرید اسلحه بیشتر برای مقابله با ناامنی ها و درگیری های احتمالی شده است. داشتن اسلحه بیشتر به هر بهانه یا دلیلی به صورت اتوماتیک باعث افزایش درگیری های مسلحانه یا تیراندازی های خونین در آمریکا خواهد شد.

از سوی دیگر ترامپ که سبد رای خود را در انتخابات 2020 در میان آمریکایی های سفیدپوست و افراطی جست وجو می نماید، برای حفظ حمایت آنها احتمالا در ماه های آینده نیز نه تنها همین رویه را دنبال می نماید بلکه ممکن است با نزدیک شدن به انتخابات برای ترغیب آنها به رای دادن به او، این رویکرد را تشدید نیز کند. پیروزی در انتخابات برای ترامپ یک خط قرمز و مساله ای بسیار حیثیتی است و این مساله باعث می گردد برای پیروزی بر دموکرات ها از هر ابزار و ترفندی استفاده کند؛ حتی به قیمت جان شهفرایندان آمریکایی.

رهبران جامعه سیاه پوست آمریکا خشم خود را از قتل احمد آربری پنهان ننموده اند. براساس گزارش واشنگتن پست، بنی واتسون کلمن نماینده سیاه پوست ایالت نیوجرسی می گوید این قتل نمونه دقیقی است که نشان می دهد چقدر آدم بیمار در آمریکا وجود دارد و چقدر روحیات نژادپرستانه در آمریکا شدید شده است.

کارن باس رئیس کنگره سیاه پوستان آمریکا نیز می گوید: وقتی از کاخ سفید نفرت جاری می گردد، چه انتظاری دارید؟

رالف رید از رهبران کلیسای مسیحی آمریکا هم گفته، این اتفاق دردناک یادآور دوران شکنجه گذشته است. وی با اشاره به اینکه این اتفاق شبیه دوران دهه های 1950 و 1960 میلادی است، تاکید نمود چنین وقایعی ما را به گذشته سیاه برمی گرداند.

تداوم چنین شرایطی در کنار قتل وحشیانه نوجوان سیاه پوست آمریکایی، سیاست های تبعیض آمیز دولت آمریکا علیه سیاه پوستان در مبارزه با ویروس کرونا، بی توجهی به شرایط سلامتی و بهداشت آنها و بازداشت بیشتر سیاه پوستان در مقابل سفیدپوستان از سوی پلیس آمریکا در شرایط اعمال محدودیت های اجتماعی مبارزه با ویروس کرونا، جرقه های اعتراضی را در بعضی شهرهای آمریکا زده است و احتمالا در ماه های آینده نیز اوضاع وخیم تر خواهد شد.

با چنین شرایطی، بروز وقایعی شبیه به ناآرامی های فرگوسن که به دنبال قتل مایکل براون نوجوان سیاه پوست آمریکایی در سال 2014 رخ داد و بیش از یک سال شهرهای آمریکا را دستخوش ناآرامی و اعتراض کرد، ناممکن نیست.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4447

به "تشدید نژادپرستی در آمریکای ترامپ؛ فرگوسنی دیگر در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید نژادپرستی در آمریکای ترامپ؛ فرگوسنی دیگر در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید