بودجه آموزش عالی 3،7 درصد بودجه هزینه ای کل کشور است

به گزارش پرسینا بلاگ، معاون اداری اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست معاونان اداری اقتصادی دانشگاه های منطقه 3 کشور که به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار گردید، گفت: بودجه آموزش عالی کشور 3.7 درصد بودجه هزینه ای کل کشور است .

بودجه آموزش عالی 3،7 درصد بودجه هزینه ای کل کشور است

به گزارش خبرنگاران، دکترمحمدتقی نظرپور، با بیان اینکه اعتبار آموزش عالی کل کشور حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده که سهم آن از کل بودجه هزینه ای کشور حدود 3،7 درصد است، گفت: در سال های گذشته این اعتبار حدود 5.5 درصد بود ولی سال جاری علی رغم افزایش 17 درصدی مبلغ بودجه، نسبت آن کاهش پیدا نموده و در خصوص بودجه عمرانی آموزش عالی نیزمیزان آن حدود 5،7 درصد کل بودجه عمرانی کشور است. وی با بیان اینکه برای جلوگیری از بروز مسائل احتاقتصادی در آغاز سال تحصیلی از سازمان برنامه و بودجه پیگیر تخصیص به موقع بودجه هستیم، گفت: سال گذشته برای تخصیص صد در صد بودجه کوشش زیادی صورت گرفت و متوسط 87 درصد در سال 97 و 12 درصد نیز در سال 98 به صورت تنخواه تخصیص پیدا کرد واز بودجه سال 98 نیز تا کنون فقط 37 درصد آن تخصیص پیدا نموده است.

دکتر نظرپور اضافه نمود: در بحث حوزه عمرانی نیز حدود 50 درصد بودجه تخصیص پیدا نموده که عمدتاً اوراق یک، دو و سه ساله اسناد خزانه است وما حدود 12 تا 13 میلیون متر مربع فضای آموزشی داریم که با توجه به لزوم مقاوم سازی فضاهای آموزش عالی حدود 20 درصد آنها احتیاج به مقام سازی دارد. در همین دانشکده معماری، شهرسازی و هنر دانشگاه ارومیه پروژه مقاوم سازی انجام می گیرد که یک نمونه خوب است.

معاون اداری اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: در مجموع در حوزه آموزش عالی حدود دو ملیون و 150 هزار متر مربع در دست احداث داریم. از سال 1392 پروژه خاص عمرانی در دانشگاه کلید نزدیم و عمدتاً پروژه هایی در حال ساخت است که از قبل نیمه تمام مانده بود.

دکتر نظرپور اضافه نمود: خیرین در حوزه آموزش و پرورش بسیار فعال بوده و حدود یک سوم فضاهای مورد احتیاج این حوزه توسط خیرین ساخته می گردد در حالی که در آموزش عالی این رقم فقط ده در صد است و وزارت علوم و دانشگاه ها باید برای جذب خیرین در حوزه آموزش عالی کوشش نمایند.

وی گفت: برای مدیریت سبز نیز اعتباری در نظر گرفته شده است که یکی از کارهای خوب مدیریت سبز و استفاده از انرژی های تجدید پذیر در همین دانشگاه ارومیه، بهره برداری از نیروگاه خورشیدی بود.

وی ادامه داد: در بحث منابع انسانی نیز در پنج حوزه کارشناس فنی، عمرانی، اقتصادی، حقوقی و آزمایشگاه و کارگاه ها دانشگاه ها با توجه به بازنشسته شدن همکاران به نیرو احتیاج دارند که در حال دریافت مجوز جذب 2600 نفر نیرو برای دانشگاه ها و پارک ها هستیم که بعد از دریافت مجوز طی یک فراخوان و آزمون این جذب ها صورت خواهد گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر نظر پور در حاشیه نشست منطقه ای معاونان اداری اقتصادی دانشگاه های منطقه 3 کشور، از پروژه های عمرانی دانشگاه ارومیه از جمله محوطه پردیس دانشگاه، پروژه مقاوم سازی دانشکده معماری، شهرسازی و هنر و نیروگاه خورشیدی دانشگاه ارومیه بازدید کرد.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1531

به "بودجه آموزش عالی 3،7 درصد بودجه هزینه ای کل کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه آموزش عالی 3،7 درصد بودجه هزینه ای کل کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید