برج زیبای آزادی را بهتر بشناسیم

به گزارش پرسینا بلاگ، این برج زیبا و سفید که نماد شهر تهران است، چشم میهمانان خارجی و داخلی تهران را روی خودش قفل می نماید؛ هرچند الان هووی بلندقامت و سرسختی به نام برج میلاد سر برج آزادی آورده اند اما، آزادی هنوز هم برای خودش پادشاهی می نماید؛ به ویژه در روز 22 بهمن که پر می گردد از آدم هایی که می آیند تا خاطره خوب یک روز خوب را دوباره زنده نمایند.

برج زیبای آزادی را بهتر بشناسیم

تاریخچهتاریخچه برج آزادی به سال 1345 هجری شمسی بر می گردد. در این سال، طرح یک نماد معرف ایران، بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح مهندس حسین امانت ، بیست و چهار ساله و فارغ التحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد.عملیات بنای برج آزادی در یازدهم آبان 1348 خورشیدی شروع شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در 24 دیماه 1350 با نام برج شهیاد، به بهره برداری رسید.بنا و ساختمان برج، طوری است که معماری تمام دوران تاریخ کشورمان از زمان باستان تا دوره اسلامی را در طراحی خود دارد و همین، شاید جالب ترین نکته ای باشد که ناخودآگاه، توجه هر بیننده ای را جلب می نماید.

از قوس بیضی شکل برج- که نمادی از طاق کسری است- گرفته تا نمونه هایی از معماری های دوره صفوی با کاشی کاری فیروزه ای شان؛ حتی شیارهای بالای برج که نمادی از بادگیرهای یزد است را هم می گردد بالای برج دید. همه اینها در کنار بتون و نمادهای معماری مدرن، باعث می گردد که نمای برج هم چشم نواز باشد.این بنای سه طبقه، دارای چهار آسانسور و دو راه پله و 286 پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار گرفته است. طول این بنا 63 متر، ارتفاع آن از سطح زمین 45 و ارتفاع از کف موزه 5 متر است. گفته می گردد در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنک بریده و پرداخت شده به کار رفته است.

این برج، تا قبل از انقلاب 1357 به نام برج شهیاد معروف بود. در مراسم شروع به کار این برج که به مناسبت جشن های 2500 ساله، ساخته شد، محمدرضا شاه پهلوی و همسرش فرح دیبا حضور داشتند و منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده برداری شد.میدان آزادی از نمای قائم (تصویر ماهواره ای) دارای نمایی مستطیل شکل است. در تصویر افقی از روبرو، به مانند یک سرباز هخامنشی تصور می گردد.

حسین امانت در مصاحبه ای که در همان زمان انجام داده بود، گفته: نقوشی که در میدان هست و باغچه ها و گل کاری ها را شکل می دهد، از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده؛ منتها هندسه دایره گنبد تبدیل به بیضی شده است. روابط لگاریتمی جالبی در هندسه و ابعاد گنبد مسجد شیخ لطف الله هست که دانش عمیق ریاضی معماران ایران در دوره های گذشته را نشان می دهد.طرح آب نما و فواره ها هم الهام گرفته شده از باغ های ایرانی است. همین طور شیب میدان با دقت و به منظور خاصی طراحی شده، حد ارتفاع برج آزادی 45 متر است؛ چون نزدیک فرودگاه مهرآباد قرار گرفته و نمی گردد بلندتر از این ساخت. ولی من می خواستم وقتی به بنا نزدیک می شوید به طرف بالا بروید، در حالی که بالا بردن بنا ممکن نبود. ما برای این که مشکل ارتفاع را حل کنیم، یک سرازیری در میدان بوجود آوردیم. یعنی شما از طرف فرودگاه که وارد میدان می شوید به شکل سرازیر به برج نزدیک می شوید و می رسید به آن آب نمای دایره شکل و وقتی به بنا نزدیک می شوید، دوباره بالا می آیید. زمین زیر برج کاملا صاف است. این صافی و آن شیب میدان وقتی به هم می رسند، خط های قوسی جالبی را ایجاد می نمایند.

اما جالب ترین نکته در بنای میدان آزادی شاید این باشد که هیچ وقت نمی توانی بالای سرت، سقفی را بسته ببینی و همواره به بالا که نگاه کنی، یک فضا و روزن کوچک هست که می گردد طبقه بالا را دید؛ این اتفاق، توی همه طبقه های برج زیبای آزادی تکرار می گردد.برج آزادی، این روزها علاوه براین که جاذبه ای تاریخی و بنایی بی نظیر از لحاظ معماری است، با داشتن کتابخانه، سالن تئاتر، نگارخانه هنرهای مفهمومی، نمایگاه دائمی عکس از دوران انقلاب، کافی شاپ و سالن سینمای مولتی ویژن، به یک مکان فعال فرهنگی تبدیل شده است که با برنامه های متنوع، پذیرای بازدیدنمایندگان از نماد مهم و خاطره ساز شهر تهران است.

منبع: همشهری آنلاین و وبسایت برج آزادی

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: لست سکند
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2941

به "برج زیبای آزادی را بهتر بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج زیبای آزادی را بهتر بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید