افزایش 70 درصدی بودجه شرکت های دانش بنیان علوم پزشکی

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی در نشست با اعضای هیئت امنای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد)، گفت: تحقیقات در تمام جهان عاملی مهم در افزایش توان ملی و تاب آوری مالی محسوب می گردد.

افزایش 70 درصدی بودجه شرکت های دانش بنیان علوم پزشکی

وزیر بهداشت اضافه کرد: براساس گزارش، NSF (بنیاد ملی علوم آمریکا)، در طی سال های اخیر، کشور چین در حوزه تحقیقات پیشرفت خوبی داشته و علت این پیشرفت، آن است که چینی ها در شرایط سخت مالی شان، بر طرح های پژوهشی سرمایه گذاری نموده اند، یعنی کشورهای هوشمند در شرایط سخت و مسائل عدیده مالی، بودجه پِژوهش را افزایش داده اند.

وی گفت: درحال حاضر، سه چهارم بودجه پژوهشی جهان، توسط 8 کشور تامین می گردد؛ آمریکا، چین، کره جنوبی، هند و چند کشور اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس، از جمله این کشورها هستند. در سال گذشته، چین 32 درصد، کره جنوبی 18 درصد و آمریکا نیز 9 درصد بودجه های پژوهشی خود را افزایش داده اند.

نمکی اضافه کرد: بودجه پژوهشی آمریکا بین سال های 2000 تا 2015، سالانه به 500 میلیارد دلار رسیده که دو سوم آن را بخش خصوصی تقبل نموده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه صرف بودجه در بخش پژوهش، سرمایه گذاری محسوب می گردد، توضیح داد: تئودور شولتز در سال 1960رییس انجمن اقتصاد آمریکا بود، به گفته وی، پولی که کشورها در حوزه آموزش و پرورش صرف می نمایند، سرمایه گذاری است، هزینه نیست، اما به شرط آن که چندسال بعد بتوان این سرمایه گذاری را در اقتصاد ملی کشور ازریابی کرد.

نمکی با بیان اینکه معین اولویت های پژوهشی لازم است، مطرح کرد: قبل از معین اولویت ها، باید تخلف و فساد را از بخش پژوهش دور کنیم.

وزیر بهداشت تاکید نمود: درست است که فراوری مقالات علمی خوب بوده و در ارتقای رنکینگ ها موثر است، اما باید سعی گردد که مقالات علمی به محصولات علمی تبدیل گردد. یعنی زمانی که یک نوع از سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهیم؛ در اقتصاد ملی موثر خواهد بود.

نمکی تاکید نمود: در سال گذشته در سازمان برنامه و بودجه، سعی ما بر این بود که بودجه 98 شرکت های دانش بنیان را 70 درصد افزایش دهیم و در این خصوص پافشاری کردیم تا این اقدام انجام گردد.

وزیر بهداشت گفت: برای کشوری مانند ایران که در حوزه تحقیقات علوم پزشکی در سطح بین المللی از رتبه 20 به 16 ارتقا پیدا می نماید، باید بودجه های بیشتری صرف گردد. بنابراین سعی ما بر حمایت بیشتر از حوزه تحقیقات و طرح های پژوهشی در حوزه علوم پزشکی است.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 890

به "افزایش 70 درصدی بودجه شرکت های دانش بنیان علوم پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 70 درصدی بودجه شرکت های دانش بنیان علوم پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید