افزایش افکار مرتبط با مرگ و بیگانه هراسی در طول پاندمی کووید19

به گزارش پرسینا بلاگ، یک روانشناس مطرح نمود: یافته های آزمایشگاهی نشان می دهند که تامل بر اپیدمی ها و یا شیوع ویروس هایی مانند ابولا، آنفلوآنزای خوکی و... منجر به افزایش افکار مرتبط با مرگ و رفتارهای دفاعی می شود. از طرفی رابطه معناداری میان اضطراب مرگ، باورهای اضطرابی و رفتارهای مرتبط با کووید-19 نظیر احتمال استفاده از ماسک در اماکن عمومی گزارش شده است.

افزایش افکار مرتبط با مرگ و بیگانه هراسی در طول پاندمی کووید19

دکتر بیژن پیرنیا در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه بیگانه هراسی و گفتار نژاد پرستانه در طول پاندمی کرونا افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: کرونا ویروس یک تهدید مستقیم مرگ محسوب می شود و تهدید مرگ با ترس از مرگ و اضطراب مرگ تقویت می شود. از سویی اضطراب مرگ یک ساختار فرا تشخیصی (ترنس دیاگنوستیک) و بسترساز طیفی از شرایط بهداشتی متفاوت است. همچنین اضطراب مرگ یک هسته شکاکیت یا بدبینی (پارانویا) را پیش بینی می کند چراکه همه مردم با یک نیروی مخرب فراتر از کنترل خود روبرو هستند که سرانجام آنها را نابود خواهد کرد.

پیرنیا در ادامه به بیان اهمیت بررسی بنیان های روانشناختی بیگانه هراسی در دوران کووید19 پرداخت و گفت: دبیر کل سازمان ملل در 8 می 2020، اظهار کرده است که پاندمی کووید-19 همچنان به تسریع سونامی نفرت و زنوفوبیا، جعل و ترساندن ادامه می دهد. از طرفی به گفته جان سیفتون مدیر دفتر وکالت بخش آسیا، نژادپرستی و حملات جسمانی به آسیایی ها در طول همه گیری کووید-19 افزایش یافته است و تمامی این اظهارات مربوط به پس از مشاهده موارد متعدد زنوفوبیا و نژادپرستی در چندین کشور است.

به گفته این روانشناس پس از شیوع کووید-19 در ماه فوریه در انگلستان، چندین حمله بدنی و ضرب و شتم علیه مردم آسیایی تبار گزارش شده است که تمامی این رویدادها نشان دهنده اهمیت بررسی بنیان های روانشناختی بیگانه هراسی هستند.

وی در ادامه با اشاره به نظریه مدیریت مرگ ادامه داد: نظریه مدیریت مرگ (TMT) یک نظریه روانشناسی اجتماعی مبتنی بر فعالیت انسان شناس فرهنگی، ارنست بکر است. در این نظریه چارچوبی برای اثر ترس از مرگ بر رفتار انسان تبیین شده است. طبق نظریه تی ام تی و بر اساس مدل فرایند دوگانه، انسان در صورت آگاهی از افکار مرگ، از دفاع های پاروکسیمال مثل سرکوب افکار و نادیده دریافت اخبار در مورد کووید-19 استفاده می کند.

این روانشناس افزود: همچنین طبق این نظریه در صورت ناهوشیارانه بودن افکار مرگ افراد از دفاع های دیستال شامل تقویت جهان بینی فرهنگی یا تقویت عزت نفس استفاده می کنند. جهان بینی فرهنگی در دوران بحران، با توجه به پیشینه فرهنگی متفاوت زمینه ساز ایجاد خصومت می شود و به عنوان تهدیدی برای جهان بینی افراد است چراکه تقویت جهان بینی فرهنگی خود و بیگانه هراسی از ابزارهای دستیابی به احساس نامیرایی و جاودانگی نمادین هستند.

به گفته پیرنیا، نادیده دریافت دیگران را می توان از منظر قانون حداقل تلاشِ ذهنی تبیین کرد چراکه این قانون بر گرایش ذهن به اجتناب از تصمیمات نیازمند انرژیِ شناختی در مواقع اضطرار دلالت دارد. در واقع مکانیزم روان به گونه ای برنامه ریزی شده است که در برهه های بحرانی با نادیده دریافت آن چه غیرضروری می داند، به بقا خویش یاری رساند.

وی افزود: یافته های نشریه نیچر نشان می دهد که چندین سازه روان شناختی فرا تشخیصی از جمله عدم تحمل پریشانی، علائم وسواس و افکار ناخواسته با اجتناب از حداقل تلاش ذهنی ارتباط دارد و حداقل تلاش ذهنی با طیفی از اختلالات روان پزشکی سازه های مشترک دارد.

این روانشناس در سرانجام گفت: با توجه به نقش احتمالی اضطراب مرگ در تبیین پدیدایی اختلالات روانپزشکی در طول پاندمی کووید-19، پیشنهاد می شود برنامه های درمانی بهداشت روان و به طور خاص اضطراب مرگ به عنوان یک شاخص روانشناختی بنیادین متمرکز شود. درمان ترس از مرگ شاید بتواند در پیشگیری از اختلالات روانی در جمعیت های آسیب پذیر مفید واقع شود.

پریها: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5629

به "افزایش افکار مرتبط با مرگ و بیگانه هراسی در طول پاندمی کووید19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش افکار مرتبط با مرگ و بیگانه هراسی در طول پاندمی کووید19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید